Dansende mango's - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu Dansende mango's - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu

Dansende mango's

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Franciene

28 November 2013 | Indonesië, Ubud

Dag lieve lezeres,
Leuk om te zien dat jullie nog steeds gezellig meelezen had niet verwacht dat het er nog steeds zoveel zouden zijn, gezellig! Ahhhh het is weekend wat een lekker gevoel zeg en wat is de week voorbij gevlogen.

Vanmorgen kwam Petra hier op de scooter, we zijn toen samen naar Ubud gegaan. Dat is weer eens iets anders dan de shuttlebus van het hotel. Ik vind het nog steeds echt fijn om achter op de scooter te zitten hier.. Als het droog is natuurlijk. Het is zo mooi om door de rijstvelden te rijden en overal palmbomen te zien. Iedere dag weer kan ik verbaasd zijn over alle mooie natuurlijk langs de drukke weg. En wat ik ook erg leuk vind is dat je iedere keer weer nieuwe dingen ontdekt die er waarschijnlijk al die tijd al waren. Er is alleen zoveel om te zien dat je de helft gewoon mist!

In Ubud zijn we eerst even naar de brug toegelopen omdat Petra dit graag wilde, ik had dit laatst natuurlijk al gedaan. Maar dit keer had ik mijn goede camera mee en was de batterij niet leeg ;). Daarna hebben we nog wat over de brug gelopen, daar kwam weer een verkoper naar ons toe hij wilde bakjes verkopen. Hij vroeg hier 10.000 roepia voor wat nog niet eens €1,- is.. Maar dat is het probleem alles is heel goedkoop en ik wil die mensen ook best helpen maar ze verkopen gewoon allemaal dingen die ik echt niet nodig heb. Er is zoveel te koop en er zijn zoveel mensen die je iets willen verkopen lastig hoor..

Daarna zijn we terug richting het centrum gelopen maar omdat de stoep zo slecht was zijn we via een andere route gelopen waarvan we niet wisten of we uit zouden gaan komen, maar goed met lekker verdwalen is ook niet zoveel mis. We kwamen uit bij wat rijstvelden maar dat uitzicht was jammer genoeg niet zo mooi als verwacht doordat je toch midden in de stad zit. Toen liepen we een grasveld op waar ik helemaal lekgestoken en geprikt ben. Ik heb daar echt 1 van de grootste spinnen gezien bah, zo groot als m’n hand denk ik. Gelukkig zat deze veilig in zijn web! Toen we daar weer wegliepen zag ik opeens allemaal hoopjes en stenen.. oeps een tijdelijke begraafplaats. Terwijl mensen wachten tot ze genoeg geld hebben voor een crematie en de tijd van de goden goed is liggen ze daar.. We waren er echt vlak langs gelopen hmm niet zo respectvol! Maar goed dat wisten wij ook niet, terwijl we terug liepen kwamen er 2 honden op ons af. Dat vind ik zo gek, ik Nederland ben ik nooit bang voor honden maar hier weet je gewoon echt niet hoe ze op je zullen reageren. En in Ubud hebben veel dieren ook rabies maar goed ik zag geen rode ogen of schuim.. Gelukkig vielen ze ons ook niet aan maar liepen gewoon een stukje mee ;)

Toen was het tijd voor een paar winkeltjes we liepen wat rond maar veel is toch erg duur. Ik heb van Laura geleerd niet terug te rekenen in euro’s omdat je hier gewoon veel minder moet betalen dus een redelijke prijs in roepia’s moet bedenken. Ik denk dat ze daar wel gelijk in heeft, ik hou de prijs in euro’s natuurlijk wel in mijn achterhoofd. Eerst heb ik een i love bali tas gekocht, een katoenen heel standaard maar ik vond het leuk. En handig want anders had ik weer niet genoeg ruimte om mijn spullen mee te nemen dit weekend. Ze vroeg 80.000 voor 1, even voor jullie idee dat is ongeveer €5.. Naja dat is natuurlijk een dikke onzin prijs voor een simpele tas. Ik zei dat ik er wel 10.000 voor wilde geven.. Naja uiteindelijk na even onderhandelen zijn we op 30.000 voor 2 uitgekomen. Dus €1 per tas. Ja dat is leuk winkelen.

We gingen verder op de markt, eigenlijk wilde ik daar slippers kopen want ik heb alleen van die hele goedkope slippers mee. Daar kan ik niet heel lang meer op doorlopen want anders komt m’n hiel erdoorheen aan de onderkant. Maar toen kwamen we onder aan de markt een groente en fruit kraam tegen. Daar wilde iemand 2 mango’s voor 50.000 aan ons verkopen.. Soms wordt je wel moe van dat geonderhandel maar als je dan wegloopt met 3 mango’s voor 10.000 ja dan is dat toch ook wel stoer! Daarna hebben we wat slipper kraampjes gevonden. Ik heb hier zeker een maat groter dan in Nederland maar ja, het is me gelukt! Ik heb slippers gevonden. Het was een beetje rot onderhandelen ik denk dat ik te veel heb betaald maar goed het was een keidharde onderhandeling en ik heb 1/3de van de prijs betaald. Dat is wat we als richtlijn aanhouden maar op de markt moet je vaak ook gewoon je eigen gevoel volgen omdat ze je oplichten waar je bij staat ;)

Daarna zijn we bij de markt weggegaan anders ga je toch alleen maar teveel geld uitgeven. Want tsja het mag dan allemaal niet duur zijn maar alles bij elkaar geef je toch gemakkelijk geld uit. Gelukkig was dat precies waar ik zin in had nieuwe dingen kopen en alles van vandaag was zinvol. Daarna hebben we ergens groene thee gedronken deze was echt heel sterk en voor de 2de keer heb ik er suiker ingedaan want anders kon ik het niet op drinken.
Na de thee hebben we een driver geregeld die ons morgen naar Sanur brengt. Normaal is het 150.000 om van Ubud naar het hotel te gaan.. Nu 200.000 om vanuit Ubud opgehaald te worden bij het hotel, dan via Ubud weer naar Sanur te rijden.. Oh my we hebben daarvoor dus weer duidelijk te veel betaald want dit was wel een erg goede deal. Petra en ik samen zijn wel een goed onderhandel duo. Het is sowieso makkelijker om samen te onderhandelen omdat je kan praten en discussiëren en samen voel je je sterker. Toen gingen we met de scooter terug en moesten we ons voor de les voorbereiden.

De meiden waren er nog niet dus wel hebben eerst heerlijk van de mango zitten genieten. Daarna hebben we wat muziek op een usb gezet en mijn laptop meegenomen. We gingen namelijk een sportdag houden.

Niko kwam om ons op te halen, de meiden hebben eerst met hem gepraat. Ze gaan een week eerder stoppen met les geven. Dat betekend na deze week nog 1 week dus het is nu avond dus nog 6 dagen. Ik ga wel zien wat dit voor mij gaat betekenen ik heb nog geen idee wat een goede manier is om nhet te doen, ik kan moeilijk 100 kinderen in mijn eentje les gaan geven!

Maar goed, Niko heeft ons bij school afgezet en moest daarna weer weg. Toen we stonden te wachten tot de deur open kon (omdat made de sleutel had en er niet was) waren de kinderen echt heel erg druk. Ze waren gewoon belachelijk aan het doen, ik heb dan waarschuwingen uitgedeeld waarna een jongetje heel netjes een hand kwam geven en sorry kwam zeggen.. duidelijke grenzen ;) Uiteindelijk in marloes door het raam naar binnen geklommen en heeft de deuren van binnenuit open gemaakt. Toen zijn we begonnen, met muziek maar deze was niet hard genoeg dus we zijn daarna buiten gaan dansen zonder muziek dat leek ons beter. Omdat het zand zorgt voor stof ik het lokaal. Verder hebben we alle spellen kunnen doen ook al vond ik de kinderen erg druk en had ik Niko die gelukkig terug was nodig bij het uitleggen van de spellen.

Na het learning center kwamen we weer terug bij het hotel, hier heb ik lekker een broodje als avond eten gegeten met een heerlijke mango als toetje. Waarschijnlijk wordt dit weekend wel weer duur genoeg. Dus dat kon geen kwaad, en nu ga ik genieten van een chipje en een corona want ik heb weekend! De lesvoorbereiding voor morgen is af, ook al is het nog niet duidelijk wie het gaat doen.. En mijn tas is gepakt, hallo strand daar kom ik!



x

  • 28 November 2013 - 13:49

    Jannie:

    Ha, ik weet wie ik ga meenemen als ik wat wil kopen.......

  • 28 November 2013 - 19:49

    Bert-Jan:

    Ik heb ookleker weekend, ik ga alleen niet lekker naar het srand, geloof wel dat hedroog wordt dit weekend. Zondg heben we een hardloopedtrijd in het oosten van het land, dus dan zijn we wel de hele dag onder de pannen. Straks ga ik voetbal kijkeen , AZ speelt europees voetbal. Lekker genieten dit weekend, ga je ook eer duiken? BJ

  • 29 November 2013 - 07:05

    Franciene Bakker:

    Succes met het hardlopen, krijgen jullie weer snert hihi? Ik ga nu niet duiken misschien snorkelen. Maar elk weekend duiken heb ik echt geen geld voor...

  • 30 November 2013 - 00:35

    Jannie:

    Ik zal Sinterklaas lief aankijken....

  • 30 November 2013 - 00:35

    Jannie:

    Ik zal Sinterklaas lief aankijken....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Franciene

Actief sinds 30 Sept. 2013
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 23926

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 31 Januari 2014

Bali

Landen bezocht: