Kookwondertjes - Reisverslag uit Jimbaran, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu Kookwondertjes - Reisverslag uit Jimbaran, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu

Kookwondertjes

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Franciene

13 December 2013 | Indonesië, Jimbaran

Ach ja, nu volgt deze blog voor jullie wel heel erg snel op de vorige maar ik had geen internetverbinding de afgelopen dagen! Vandaag is het vrijdag lekker onze vrije dag en zoals ik zei vol plannen. Ik heb besloten toch mijn laptop wel mee te nemen met het idee, waarom ook niet? Dus kan ik nu genieten van onze super goede wifi bij het zwembad in Jimbarang.

Vanmorgen hadden we zoals ik al schreef een cooking class, leren om balinees eten te maken hihi. Dat vond ik echt heel leuk we hadden de vegetarische variant gedaan want tsja wel zo leuk als je zelf kan eten wat je maakt natuurlijk! We wilden eigenlijk met de auto heen en dan vanuit Ubud meteen door naar de kust maar doordat niemand ons kon brengen moesten we op de scooter. Dus samen op de scooter naar Ubud gegaan.
Toen we bij het restaurant aankwamen was de persoon die ook bij ons zou zijn in dezelfde les er nog niet. We konden dus even wachten tot zij er was en ondertussen genieten van de goede wifi! Ik had namelijk al meer dan 24 uur geen internet verbinding meer gehad en tsja voor iemand zoals mij is dat een klein drama haaha! Toen susanne de vrouw die ook kwam koken er was begonnen we. Ieder van ons had een kookboekje met de gerechten die we zouden maken en een kookschort, die we trouwens mochten houden aan het eind dus ja ruimte genoeg in m’n koffer die heb ik ook mee.

Eerst gingen we naar de markt toe, daar gaf de ‘kook instructeur’ uitleg over verschillende soorten fruit, groente en kruiden. Ik wist al erg veel van deze dingen bij naam te noemen omdat we al veel uit hadden geprobeerd en op internet opgezocht ach ja wat wil je als je ergens al 6 weken bent? De tijd vliegt toch voorbij als je dit soort heerlijke dagen hebt hihi!
Maar ik weet niet of ik snel op de markt mijn spullen zou gaan halen omdat het allemaal zo vies was. De vis lag nog net niet te rotten maar voor mijn gevoel scheelde het niet altijd erg veel! We kochten op de markt ook geen ingrediënten voor de kookles deze waren al in huis dit was alleen om ons te laten zien waar we spullen konden kopen mochten we dit willen omdat niet alles even gemakkelijk te krijgen is als we terug zijn in Europa.

Oke ik zal nu omschrijven wat we hebben gemaakt maar ik weet de precieze namen niet en ik ben eerlijk gezegd een beetje te lui om het boekje te pakken. Ik gebruik namelijk de wifi bij het zwembad en ander moet ik helemaal opstaan krijg ik het warm enzo hahha ;)
We begonnen met Bumbum Bali, een kruidige pasta dit waren verschillende soorten peper, chili, 3 soorten gember maar dan anders , lemongrass, larier en nog meer maar goed dat is geheim want anders heb ik niet speciaals meer te koken voor jullie.. Naja de meeste blogs worden 50 keer gelezen en sorry.. dat betekend dat ik niet voor jullie allemaal zal koken haha.
Deze pasta was niet om zo op te eten maar om door gerechten te doen, dit gebruikte we dan ook bij het bereiden van ons volgende gerecht; Temphe goreng manis. Gefrituurde zoete temphe dus, hierbij ging erg veel knoflook, chili en lenteui en wat van de pasta die we daarvoor hadden gemaakt. Ik zal hier niet hele gerechten gaan beschrijven maar toen we het daarna proefden was het wel echt heel erg lekker. Het is dan ook 1 van mijn lievelingsgerechten hier in Bali!
Daarna was het tijd voor ons volgende gerecht we maakte gestoomde tofu met ei, hahaha hiervan weet ik echt de naam niet meer. Maar we maakten eerst een mix met tofu en wat groenten en kruiden en daarna moesten we het op bananenbladen leggen en hebben we geleerd hoe we deze op moesten rollen wil je iets stomen. Dat was erg leuk om te doen en mijn blad bleef heel, yeeey! Dat hebben we in een steamer gelegd en toen was het tijd voor ons volgende gerechtje. Dit omdat het zo lang duurde voordat het klaar zou zijn.. We zouden een curry maken, met hierin; aardappel, wortel, tofu & temphe verder weet ik het even niet maar daarvoor heb ik gelukkig mijn boekje zodat ik alles op kan zoeken. Dit moest een tijd koken dus stonden we even te kletsen.
toen onze bananenbladhapjes klaar waren moest dit nog even gebakken worden op de grill en toen was het tijd om te genieten. Het was een soort omelet, oh wacht ik vergat te vertellen dat er ook ei in zat. Het smaakte niet naar heel veel maar was op zich wel lekker. Ik was vooral blij dat ik nu wist hoe ze gestoomde gerechten maakte omdat al die heerlijke rijstcakjes ook gestoomd zijn hihi. Daarna hebben we ook de curry gegeten maar deze vond ik om eerlijk te zijn echt niet lekker, ach ja ik ben dan ook geen makkelijke eter.

Toen was het tijd om het toetje te maken, Pisang goreng. Nomnomnom gebakken banaan. Nu heb ik lekker een gerechtje hoe ik dat goed kan maken want ik heb het een aantal jaar geleden in Nederland al een aantal keer gemaakt maar nu kan ik het ook echt want toen verzon ik zelf maar wat. Ook gebruikte in toen de gewone frituurpan bij pap en mam wat niet echt lekker is voor het vet..
Toen alles opwas kregen we nog een soort Balinese sangria, sprite, rijstwijn en wat siroop. Het was erg lekker maar nog niet eens 12 uur dus na het geproefd te hebben heb ik de rest laten staan. Toen was het tijd om onze chauffeur op te zoeken want die zou ons naar Ubud brengen en kon eerder komen zodat hij mee naar Payangan kon met ons en wij niet hoefden te slepen met de spullen. Maar terwijl we stonden te wachten kwam er een hele grote ceremonie langs dus al het verkeer was afgezet was wel erg mooi om te zien hij was veel mooier dan normaal. Later vertelde de chauffeur dat deze ceremonie was om de tempel te eren en maar 1 keer in de 30 jaar plaats vond dus erg bijzonder. Ze waren ’s ochtends naar de zee geweest en nu onderweg naar hun tempel met heel veel offers Ik heb een filmpje gemaakt zal morgen eens kijken of ik dat hierop kan zetten. Daarna moesten we erg lang op onze chauffeur wachten omdat hij helemaal vast zat in het verkeer door de ceremonie. Dus we hadden een beetje lol ik was op een gegeven moment de enige die op de ‘taxihoek’ stond. Dus werden we melig dat ik wel taxiritjes kon gaan verkopen naja was leuk. Klink niet interessant terwijl ik het zo vertel. Uiteindelijk in de taxi waar Petra vooruit reed omdat de scooter terug moest. We zagen de regenbuien al hangen in de verte en ja toen we er bijna waren begon het fijn te hozen op z’n tropisch.
Petra was halverwege al gestopt om haar regenjas aan te trekken dus ze was oke, ik natuurlijk ook door de auto. Snel onze spullen gepakt en toen onder een paraplu naar de auto terug gerend. Zo tijd om richting Uluwatu & pedang pedang te gaan. We hadden nog steeds niet precies bedacht waar we heen gingen maar goed deze richting op. We moesten echt over een mega grote brug en onderweg zie je van alles. Crematies, families op scooter, bananenbladen als paraplu ja iedere dag zijn er dingen waar ik me over kan blijven verbazen.

We hebben wat accommodaties bekeken in Uluwatu en pedang pedang maar hier waren we niet zo enthousiast over. Daarom zit ik nu in Jimbarang de plek om zee voedsel te eten was net best lastig iets te eten te vinden zonder vis erin maar is gelukt hoor. Morgen gaan we een scooter huren en lekker naar pedang pedang en misschien met de zonsondergang bij Uluwatu tempel want dat schijnt heel mooi te zijn, deze tempel ligt bovenop een heel hoog klif. Ben erg benieuwd hoe ik me dan voel want ben al een paar dagen niet lekker maar goed moet hier genieten van iedere dag want zondag ben ik al op de helft van mijn reis! Over minder dan 2 weken is mijn lieve familie hier, nog maar 4 keer lesgeven voor die tijd. Ben nog niet compleet qua interviews dus daar nog even hard aan trekken!


Maar nu eerst genieten van het weekend! x

  • 13 December 2013 - 16:06

    Bert-Jan:

    Ja dat wordt nog hard werken om alles voor je opdracht klaar te krijgen, maar het was een stage dus daar hoort werken bij. Dus geniet dit weekend nog maar even dan kan je de volgende week hard werken om alles klaar te krijgen. Als ik het zo lees hadden we wel al de 18 dagen naar Bali kunnen gaan, zoveel verschillende dingen als jij daar ziet.

  • 13 December 2013 - 21:04

    Jannie:

    een goed weekend, misschien kun je Von dat recept van die bananen doormailen.....lekker bij het familie-diner

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Franciene

Actief sinds 30 Sept. 2013
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 23924

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 31 Januari 2014

Bali

Landen bezocht: