Mantagische ervaring! - Reisverslag uit Lembongan, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu Mantagische ervaring! - Reisverslag uit Lembongan, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu

Mantagische ervaring!

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Franciene

21 December 2013 | Indonesië, Lembongan

Dus vanmorgen vroeg opgestaan want ik zou lekker gaan snorkelen. Oh zoals ik het nu typ klinkt het net of ik helemaal niet ben gegaan. Maar de grote grap van de Balinezen gebeurde weer vanmorgen. Ik zal precies om 8 uur aan het ontbijt omdat ik dan een half uur de tijd zou hebben. Maar om 10 over 8 was de man die me mee zou nemen om te snorkelen er al! Hij zei, oh ik wacht wel tot je ontbijt op is.. Ehm ja dat lijkt me nogal logisch ja hahaha. Daarna heb ik maar bij de homestay een fles water gekocht want tijd om naar de winkel te gaan had ik op deze manier natuurlijk niet.

Nou achterop de scooter maar weer, jeetje wat wordt ik hier lui! Naar het strand verderop daar ging ik aan boord en ging hij nog 3 andere gasten halen. Ik zag dat hij 1 zwemvest klaar had gelegd dus ik was bang voor een echtpaar met een klein kind. Maar nee gelukkig kwamen er 3 vrouwen aanlopen. T zou leuk zijn als ik ze nu bij naam kon noemen maar dat gaat niet lukken hihi, 2 meiden uit Schotland waarvan eentje momenteel in thailand werkt door de recessie. En met een vrouw uit Canada die met pensioen is en lekker de hele wereld over reist!
Eerst zouden we naar de plek waar ik het meest naar uitkeek gaan, Mantabay. Dat heet zo omdat er van die megaroggen zwemmen daar! Nou dat had ik natuurlijk eerder gehoord maar dan met schildpadden. De vrouw van het hotel had gezegd dat het ongeveer 80% kans was dat ik ze zou zien.. Nou eerlijk gezegd durfde ik er al niet op te rekenen. Maar dit keer verraad mijn schrijfstijl wel echt wat er ging gebeuren. Vanuit de boot konden we ze namelijk al zien hoe gaaf! En toen in het water was ik er net in.. ( ik moest als eerst eruit, bange poeperds) Ik stak m’n hoofd onder water en het eerste wat ik zag was een grote manta die recht op me afkwam. ‘Help wat moet ik nu doen? Aan de kant gaan? Stil blijven liggen?’ Haaha ik vond het wel erg spannend want ze waren echt heel erg groot hoor het was niet zoals een lieve kleine rog in het dolfinarium. Ik denk dat de grootste die ik zag wel 6 meter was.. En er waren er gewoon best veel vooral in het begin later wat minder. Maar ik was zo verbaasd deze grote beesten die recht op je af komen, op het laatst de andere kant op gaan. Dat moet toch iedereen ervaren wouw! Maar ik moet zeggen dat de zee hier wel vrij wild was en de kliffen kwamen soms erg dichtbij wanneer je onderwater een rog aan het volgen was.. Ach ik heb genoten en dat was nog maar de eerste stop van de 5 die we zouden gaan maken!

De tweede stop was bij crystal bay, de man van de boot voelde eerst aan het water ja het was lekker warm zei hij. Nou wat had ik nu graag m’n surfoutfit aangehad want het was verre van warm toen ik lang in het water was had ik dan ook overal kippenvel! Maar ik snap wel de naam van deze baai! Wat was het water helder zeg, je kon echt alles zien en het was zo ongelofelijk mooi! Alle visjes die voor je uitschoten ja dat was het mooiste bij deze eerste plek alle leuke gekleurde vissen. Ik had lekker mijn eigen plan getrokken dus was aan het snorkelen waar ik zelf wilde. Maar de andere 3 waren een beetje bij elkaar in de buurt geweest en die hadden gewoon een haai gezien. Het was wel een kleintje maar toch, ik vraag me af of ik blij ben dat ik hem niet heb gezien of dat ik het ergens heel jammer vind! Naja het maakt niet uit ik heb hele mooie dingen kunnen zien!


Bij de derde stop waren we bij gamatbay, daar was het water gelukkig een stuk warmer daar was ik op dat moment echt heel blij mee. Het weer was vandaag niet geweldig dus het was aardig fris toen we met kippenvel op de boot zaten! Maar het was echt heel mooi bij deze stop, ik verbaasde me over al het koraal en de vissen. Volgens de Canadese vrouw was dit zelfs mooier dan de great barier reef. Ach ik weer niet hoe ik dat schrijf en of het waar is maar het was in ieder geval prachtig. Maar ook hier moesten we een eng beest zien een lange slang! Heb ik toch zomaar mijn eerste slang gezien en ben ik er nog lang genoeg boven blijven hangen om er een foto van te maken ook hihi.

De vierde stop was bij wallbay, dit heet zo omdat je langs het kliff van snorkelen en daar zoveel mooi koraal is! Het was echt prachtig minder vissen hier maar oh zo mooi. De man van de boot had ons afgezet en voer alvast vooruit wat prima was voor mij maar de Canadese vrouw is later opgepikt omdat ze zo moe was. Onze schipper hierl iedereen wel in de gaten dat was fijn! Ja meer kan ik er niet over vertellen het koraal was gewoon prachtig dat kan je niet op foto vast leggen en dat kan je ook niet beschrijven dus dat ga ik lekker ook niet proberen, moet je maar gewoon hier naar toe komen hihi!

De laatste stop was mangrove point. Het koraal was hier heel hoog dus er was maar weinig water en ruimte, hierdoor waren we erg dicht bij de vissen en het koraal. Wat echt ongelofelijk mooi was je kan alles gewoon aanraken maar dat doe je natuurlijk niet want je weet hoe slecht dit is. Maar soms draai je en auw ik haalde m’n knie open. Maar goed vrolijk door gezwommen en ook hier was het koraal erg mooi, de vissen totaal niet bang! Ik heb hier ook een blauwe zeester gezien! Toen we van het strand af voeren zagen we er ook een aantal in zee maar tijdens het snorkelen maar 1!

Na het snorkelen hebben we met z’n 4en geluncht wat ook leuk was! Ik merk wel dat ze allemaal echt zware accenten hebben ook al vinden ze zelf van niet en ook verschillend van elkaar wat luisteren en mijn aandacht erbij houden soms wat lastig maakte! Lekker aan de gado gado en de mangosap. Wat zijn verse sappen hier toch lekker en goedkoop dat zal ik het meeste missen van Bali hihi fruit dat echt naar fruit smaakt! Na de lunch gingen zij alle 3 terug naar hun hotel om uit te rusten omdat ze moe waren van het snorkelen. Ik had in tijden niet bewogen zoals ik eerder al beschreef dus ik wilde nu wel het was toch bewolkt dus in de zon liggen wilde ik niet. Ik heb een fiets gehuurd en vroeg de man waar ik dit deed hoe lang ik erover zou doen om rond het hele eiland te fietsen. Nou dat zou me zeker 3 uur kosten zou hij. Over 3 uur was het half 6 en dus nog precies licht klonk perfect! Hij keek me trouwens wel erg verbaasd aan toen ik zei dat ik over het hele eiland wilde fietsen. De meeste mensen doen die dan ook met de scooter waarschijnlijk daarom. Ik had op internet al gelezen dat het eiland 8 km2 is dus zo erg kon het nooit zijn. Ik ben gaan fietsen en kwam eerst van mangrove forrest daar vond ik vrij weinig aan Maar in denk dat als je met een boot onder de boomwortels door gaat of daar gaat snorkelen dat het wel vet is! Toen moest ik een stukje terug op dezelfde weg. Daarna naar links en toen moest ik een heel stuk door de middle of nowhere. Er waren op dat stuk ook bijna geen mensen of laat dat bijna maar weg. Af en toe kwam ik wel lang wat huisjes zover je dat huisjes kunt noemen. Jeetje wat zijn de mensen hier op het eiland arm. De huizen zijn gemaakt van een soort riet of ik denk gedroogde bananen of palmboom blad. Maar het zag er in ieder geval uit of ze een zware tijd hadden zo in het regenseizoen.
Toen kwam ik op een splitsing ik keek even op mijn kaartje deze splitsing hoorde er niet te zijn oh jee was ik verdwaald? Nee dat kon niet het was steeds 1 hoofdweg en die was ik gevolgd! Ik bedacht dat het altijd goed kwam als ik links aan bleef houden want daar was de zee. Maar toen bleek het dat ik al over de helft van mijn tocht was, jeetje was ik zo hard gegaan!? Ik was bij de brug die naar het kleine eilandje ernaast ging. Maar dat was te veel van het goede die ben ik niet meer op gegaan en daar was ik later blij mee.
Toen bracht mijn fietstocht me nog bij een paar paradijselijke strandjes! Echt heel mooi ik begrijp wel waarom het dream beach heet hoor! En de ander stranden waren ook erg gaaf. Toen bij mushroom beach (vanwege de vorm van het koraal daar) heb ik een tijd met een Canadese jongen staan praten, eerst in het Engels toen in het frans (hij was Marokkaans) toen in het Duits (daar had hij gestudeerd) haaha ik klets wel mee hoor.
Maar daarna moest ik toch echt het laatste stuk gaan fietsen en lag een grote berg tussen mij en mijn homestay in! Ik moest omhoog fietsen jeetje dat gaan mijn kuiten me de komende dagen nog wel helpen herinneren! Maar toen ik eindelijk boven was had ik wel een erg mooi uitzicht maar toen begon eigenlijk het ergste! Ik moest naar beneden en dat was echt heel stijl en de remmen van mijn gehuurde fiets waren niet geweldig! Maar goed in ben in volle rem naar beneden gegaan en ben aangekomen. Toen moest ik even zoeken naar de plek waar ik de fiets had gehuurd maar ik was blij dat ik hem terug kon brengen. Ik was het zat hihi, mooie tocht gemaakt maar ik was echt wel moe. Ik besloot terug te lopen via het pad aan de zee, wel zo gezellig. Ik moest van een trapje afspringen om op het strand te komen nog geen halve meter hoog maar toen ik lande zakte ik gewoon door m’n benen heen, jeetje ik was dus echt wel moe geworden van het fietsen! Eerst moest ik wel om mezelf lachen maar later deed het toch wel pijn en ging ik in zee staan om het zand eraf te spoelen, ja hoor het lag open. Ach ja staat mooi bij m’n blauwe plek van afrojack en bij de plekken van het koraal.

Rond een uur of 7 ben in naar het hotel van de snorkel meiden gegaan. Hier heb ik meegegeten en ze wilden ook nog uit maar het is hier nogal een dode bedoeling, Er zijn wel wat kleine leuke plekjes maar niet echt iets waar je uit kan gaan, ach daar had ik me allang bij neergelegd!
Nu lig ik dan ook lekker in mijn bed voor mijn gevoel gaat alles nog steeds op en neer, heerlijk dat watergevoel! Vandaag was een heeeeele mooie dag, zal het niet snel vergeten en hoop dat ik in mijn tijd hier op Bali nog een keer zo’n mooie snorkeltrip hier kan doen!

x

  • 21 December 2013 - 22:13

    Jannie:

    Hai lievie, na een heftige dag hier...lees ik jou verhaal, heerlijk...gelukkig ben je weer boven water gekomen en was daar ook nog de boot.....mij lijkt een fietstocht ook helemaal leuk.

  • 22 December 2013 - 09:53

    Bert-Jan:

    Heerlijk lekker de hele dag in beweging en dan zoveel mooie dingen zien. Ook leuk om weer allemaal andere mensen te spreken. Doe je wel voorzichtig met al je plekjes van koraal en vallen. Kus BJ

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Franciene

Actief sinds 30 Sept. 2013
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 23932

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 31 Januari 2014

Bali

Landen bezocht: