Miezerig dagje - Reisverslag uit Lembongan, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu Miezerig dagje - Reisverslag uit Lembongan, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu

Miezerig dagje

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Franciene

22 December 2013 | Indonesië, Lembongan

Hee allemaal,

22 december, de dag van het jaarlijkse bakker kerstdiner en dan zit ik hier in Payangan. Maar terwijl ik net zat te eten moest ik wel even aan mijn familie denken hoor. Want als thema hebben ze dit jaar (alweer hihi) Indonesisch eten! Ik zat heerlijk aan mijn rijst, ei groente en temphe dus ja ik voelde me verbonden hihi. Oke ik schrijf wel gewoon mijn blog..

Vanmorgen werd ik om 7 uur uit mezelf wakker.. ik zal toch niet in een ochtendmens gaan veranderen hier? Ik was echt klaar wakker dus ik heb lekker op mijn laptop tv liggen kijken. Fijn de wifi werkte perfect behalve wanneer ik foto’s op wilde loaden dan ging dat erg moeizaam.
Om 9 uur ben ik maar gaan ontbijten want ja je moet toch iets. Dat was ik gister trouwens vergeten te vertellen, ik verbleef in een homestay. Dus min of meer verwachte ik dat ik rijst voorgeschoteld zou krijgen als ontbijt maar niets was minder waar. Ik kon kiezen uit verschillende pannenkoeken, brood met ei of tosti hmm heerlijk! Dus dat ik heel voorzichtig aan kwam met ik ben vegetarisch was helemaal nergens voor nodig.
Het minder leuke aan het begin van deze dag was het weer, het miezerde de hele tijd. Beter dan een flinke tropische regenbui maar niet om vrolijk van te worden! Ik heb nog een tijdje op mijn kamer gezeten maar ben om 10 uur toch maar uit gaan checken. Ik had het er even over wat ik kon doen met de vrouw van de homestay. Ze raadde me aan om naar mangroveforrest te gaan en daar te lunchen omdat mijn boot nog lang niet vertrok natuurlijk. Ik had even overwogen om een boot eerder te nemen maar dan zou ik of in Sanur tijd moeten vullen of ik Payangan dus ben ik lekker op het eiland gebleven. Ik ben inderdaad richting mangroveforrest gelopen. Na de laatste restaurantjes merkte ik dat het strand een stuk viezer was. Met afval maar ook met dingen uit de zee. Er wonen ook op dit stuk van het eiland erg veel locals met erg weinig geld. Ook dat heb ik gister niet geschreven maar gister en vandaag waren er kinderen aan het bedelen voor geld, zodat ze naar school toe konden. Ik heb het niet gegeven omdat ik iets tegen bedelen heb en het gevoel heb dat het geld vaak niet goed terecht komt maar ergens raakt t me ook wel hoor. Het kind van vandaag vroeg het alleen vanaf haar fiets wat het weer een stuk minder geloofwaardig maakt. Het eiland is niet zo groot dus als je echt arm bent heb je geen fiets.

Soms moest ik door het water lopen en soms op het strand ik heb ook even gezeten onder mijn paraplu want het regende toen iets harder en ik had mijn laptop in mijn tas die ik liever droog hield ;). Ik moet zeggen dat ik me best een beetje stom voelde hoor, zit op een tropisch strand super helder water wit zand.. onder een paraplu! Na een tijdje weer op gestaan en verder gelopen tot ik bij de bomen met wortels in het water kwam daar ben ik nog een klein stukje ingeklommen maar ik was bang voor enge beesten haaha, er zit ook een heel gangen stelsel onder!
Dat moet ik ook nog over gister vertellen tijdens de fietstocht heb ik heel veel krabben gezien! Die zitten gewoon overal en dan schieten ze snel in een holletje als je aankomt fietsen of lopen. Echt hele grote hoor hihi. Maar daar was ik niet bang voor omdat ik duidelijk kon zien dat zij banger waren voor mij ;).
Omdat ik bij de bomen echt niet verder kon en omdat we ondertussen een dik uur verder waren ben ik omgedraaid om over hetzelfde stuk strand terug te lopen. Mijn telefoon bleef vrolijk berichtjes ontvangen omdat iedereen naar hetzelfde goede feestje was gister! Jeetje waarom was ik daar dan niet? Oh ja, ik ben druk met het genieten van het paradijs hier!
Ik ben uiteindelijk bij dezelfde tent als gister gestopt, daar heb ik eerst een tijd in een relax stoel gelegen aan zee. Maar het miezerde nog steeds en ik werd daar niet geholpen dus uiteindelijk ben ik maar aan tafel gaan zitten. Ik heb heerlijk de clubsandwich besteld, van te voren had ik gevraagd wat erop zat. Nou groente, kip en ham. Oh oke kan ik dat zonder kip en ham krijgen hahha, maar ik had wel lekker ei en kaas erop! Weer een heerlijk vers sapje dat is echt zo lekker, vandaag ananas hmm. Daarna ben ik nog een tijd blijven zitten maar toen begon ik me te vervelen dus ben ik om half 2 weer verder gegaan. Mijn boot zou om 3 uur vertrekken en ik moest er een kwartier van te voren zijn dus ik had nog even. Ik ben naar een restaurantje gegaan wat in de buurt was van de plek waar ik op moest stappen. Daar heb ik een heerlijke taart gegeten hahaha, dat was alvast mijn kerst eten want ik ben bang dat ik gewoon lekker 3 keer per dag rijst ga eten met kerst! Ik had een soort boterkoek met gesmolten karamel erover en daarbovenop schijfjes banaan en dat met een bolletje vanille ijs. Oh dat was echt heel erg lekker jeetje als ik er aan terug denk alleen al!

Nou toen dat op was ben ik naar de boot gelopen het was toen ook precies kwart voor 3 dus dat kwam goed uit! Ik kreeg mijn laptop alleen niet goed terug in m’n tas dus die stak half uit. Toen ik bij de boot stond te wachten kon ik dit wel even fixen had ik bedacht. Dus ik graaide onder in m’n tas want als ik alles verschoof kon m’n laptop schuin dan past het precies. Maar terwijl ik dit allemaal verschoof haalde ik me open, auw! Het duurde even voor ik me bedacht dat ik een mes had gekocht om fruit mee te snijden… Naja nu kwam ik er in ieder geval voor het vliegveld alvast achter! Maar het stopte maar niet met bloeden jeetje hoe diep was die snee wel niet. Toen vroeg een meisje of ik een pleister nodig had en terwijl ik zei dat het vast zo zou stoppen hoorde ze dat ik Nederlands was, zij ook. Op het moment woonde ze alleen als au pair in Australië ze was even lekker op surfvakantie in Bali, wouw heerlijk! We hebben in de boot ook nog wat zitten praten was wel fijn even Nederlands kunnen spreken. Ook zij had een fiets gehuurd om over het eiland te gaan en was verder niemand tegengekomen op de fiets ach ja, Hollanders he ;).

Aan het vaste land kwam ik de Canadese vrouw weer tegen ze was bij de ATM geweest omdat de enige op het eiland buiten werking was.. tsja welkom in Indonesië. We hebben even staan praten tot de boot weer terug ging en zij erop moest. Ik liep richting de shuttlebus om daar een uurtje te wachten en dan terug te gaan naar Ubud om daar een taxi te nemen. Maar toen werd me een taxi aangeboden voor 150.000 dus ongeveer €10.. Naja mijn taxi naar Payangan zou ook zeker 75.000 hebben gekost en dan 40.000 shuttlebus. Doei ik ben lekker in de taxi gestapt nog wat ge onderhandeld en wel 1.50 van de prijs afgekregen haahah maar als t 20.000 is klinkt t toch als heel veel hihi. Dat zijn 4 porties gebakken banaan met kaas van de markt. Ja de markt, nadat ik mijn was had opgehaald wilde ik even gebakken banaan halen want waarschijnlijk was dit de laatste keer dat ik in de avond op de markt zou zijn. En die stomme kraam staat er altijd, altijd behalve vandaag. Jeetje ik baalde wel eventjes hoor maar goed het is vast beter zo hihi. Dus terug naar huis gelopen waar ik weer lief ben ontvangen.

Oh ik hou me hart vast voor de komende dagen, maandag tot en met donderdag in Niko zijn dorp. Waar zal ik belanden? Zal er warm water zijn? Zal er een wc zijn? Zullen er veel beesten zijn? Zal ik verbinding hebben? Oh we gaan het beleven het gaat hoe dan ook een erg bijzondere kerst worden!

xkus

  • 22 December 2013 - 15:21

    Jannie:

    Hi hi het gaat weer over eten en eten enne bananen.....hoop dat je wel verbinding hebt in het dorp van Nico, zodat wij met je kunnen meegenieten.........

  • 22 December 2013 - 15:26

    Patricia:

    Lieve franciene,
    Wat een verhalen weer. Jij zal deze kerst niet snel vergeten denk ik, nog heel veel plezier! Xx

  • 23 December 2013 - 22:55

    Marloes:

    Ik wil ook weer gebakken banaan! Dat mis ik dan weer in Nederland ;).
    Heel veel plezier bij Niko en fijne Kerst!
    Liefs uit een heeeeeeeeeeel koud Nederland

  • 24 December 2013 - 10:09

    Bert-Jan:

    Wij hadden wel heerlijk gebakken bananen, je zus heeft ze zelf klaar gemaakt. Ik denk dat we ze daar niet zo lekker gaan eten........ Het weer is hier net als bij jou regen, wind grouw en grijs, maar goed de laatst dag hier en op naar de regen bij jou, het is daar in ieder geval lekker warm en dat moeten we hier regelen met cv en houtkachel. Veel plezier en tot donderdag

  • 25 December 2013 - 06:46

    Froukje De Vries:

    Lieve Francien ,ik geniet volop van je verhalen.
    Voor nu leuke,gezellige kerstdagen en een geweldig 2014.
    Veel plezier met de familie de komende tijd.

    XXXFroukje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Franciene

Actief sinds 30 Sept. 2013
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 23954

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 31 Januari 2014

Bali

Landen bezocht: