Daar sta je dan - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu Daar sta je dan - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu

Daar sta je dan

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Franciene

11 November 2013 | Indonesië, Ubud

Hi there,
Vanmorgen weer veelte vroeg wakker, even overwoog ik te gaan hardlopen toen heb ik mezelf uitgelachen en ben lekker lang in bed blijven liggen! Ja ik kan jullie nu over m’n ochtend vertellen maar dan zijn jullie toch veelte bang dat ik te bruin ga worden dus laten we net doen alsof ik niet naast het zwembad heb gelegen de hele ochtend vandaag.
Daarna weer een lesvoorbereiding gemaakt ik blijf toch nog even met mijn groepje, vind het leuk de oudere les te geven hoef ik ten minste niet de hele tijd politieagentje te spelen. Ik heb een les voorbereid waarin een stukje herhaling van de weg vragen/vertellen naar voren kwamen en ik had nog een quiz over van vrijdag.. Verder zou ik de tijd gaan behandelen hoe vertel je hoe laat het is en hoe vraag je dit? Wat zijn alle tijden in het engels, wat is A.M & wat P.M nou goed om tijd te vullen als dit nodig was had ik nog platen die Iris en Marloes mee hadden genomen. Hierop staan afbeeldingen en deze moet je dan met het goede woord verbinden. Best lastige woorden dus goed om de woordenschat te verbeteren.
Toen niko ons op kwam halen bleek gelukkig dat hij met de auto was.. het was namelijk dicht getrokken en we hadden al een flinke bui gehad, gek hoor eerst strakblauw en dan een bui waar je u tegen zegt zoveel water als er uit de lucht komt vallen op zo’n moment! In de auto zat ook Laura, een duitse vrijwilliger die vorige week was aangekomen. Ze kwam mee om te kijken op onze school en te zien wat wij precies doen. Ook was ze jaloers op ons hotel ze woont zelf namelijk bij een gezin in.
Op school waren er niet zo veel kinderen als normaal ik denk 50 of 60 leerlingen. Vooral veel van de oudere kinderen waren er niet dus ik heb vandaag kunnen observeren en foto’s en film kunnen maken voor de meiden. Observeren moet ik voor mijn onderzoek doen dus dat was fijn dat het lukte omdat ik het niet voor me zag les te geven en te observeren zo druk als de lessen zijn. Laura liep ook lekker rond dus ik heb met haar kunnen kletsen, ze vroeg in de auto al wat we van het weekend zouden gaan doen. Zij wilde namelijk naar Lovina met een andere vrijwilliger, Iris en Marloes hadden gezegd dat ze er al waren geweest. Ik heb besloten lekker met die meiden mee te gaan en dan zien we het wel. Het lijkt me wel gezellig om met hun een weekendje weg te gaan ook al ken ik de andere vrijwilliger nog niet ;) Ik heb even geregeld dat ik vrijdag niet kom, want tsja verplicht hoef ik er maar 4 dagen te zijn. Wel lastig om te beslissen dat ik niet kom want de kinderen genieten zo van de lessen maar ja, dat ik er normaal 5 dagen ben is alleen maar fijn.. wil ook de dingen doen die ik wil doen zonder me te schuldig tegenover de kids en Iris en Marloes te voelen.
Aan het eind van de lesdag kregen we weer iets te eten maar dit was volgens mij echt heel oud ik heb tot nu toe steeds alles opgegeten maar dit lukte echt niet hoor ik vond het gewoon vies t was zo taai.. Dus dat is als een grote verdwijntruck in onze tassen verdwenen haha.
In de auto zei Niko dat het was vergeten tegen de kinderen te vertellen eerder te komen morgen want er is een ceremonie waardoor we eerder stoppen. Maar goed morgen dus om 14:30 beginnen zodat we eerder kunnen stoppen waarschijnlijk al om 16:00 dan snel naar het hotel en omkleden want we zijn uitgenodigd bij de ceremonie. Het is een ceremonie niet om iets bijzonders te vieren maar om te tempel te eren geloof ik, dat doen ze iedere 6 maanden maar daar kan ik morgen vast meer over vertellen.
Niko heeft ons afgezet bij de payaganmarket omdat we hier wilden eten. We hadden met het hotel afgesproken dat zij ons om 19:00 weer op zouden komen halen. Dus Niko ging naar huis en Laura heeft nog wel een hapje meegegeten daarna ging ze terug naar het gezin waar ze verbleef dit was op loopafstand. Wij hebben lekker rondgelopen op de markt, hier worden we echt aangekeken. We zijn eigenlijk de enige toeristen wat ik dan juist wel weer bijzonder vind. Het is allemaal zo puur op de markt ons worden ook dezelfde prijzen gerekend dat is vrij bijzonder als blanke. Vandaag hebben we Martabak gegeten ik geloof dat het zo heet het is geloof ik filodeeg met daarin ei, prei en iets van ui. Niet heel speciaal als je het zo hoort maar de smaken samen waren precies goed!

Toen we een beetje bij kraampjes hadden rondgelopen en het bijna 7 uur was gingen we opzoek naar het postkantoor de vrouw van het hotel had namelijk tegen die meiden gezegd dat ze ons daar op zouden halen. Pff wat een ramp bijna niemand sprak Engels en tsja ook al zou ik jullie graag anders doen geloven mijn bahasa is er ook nog lang niet.. Toen hadden we gelukkig iemand gevonden die ons wel verstond en ons vertelde dat het postkantoor zeker een kilometer lopen was.. Ja dat kon die vrouw van het hotel toch ook niet bedoelen? Marloes probeerde het hotel te bellen maar kreeg niet het goede nummer waarschijnlijk een bandje wat we niet konden verstaan. Toen hebben we besloten daar bij de markt te blijven ook omdat we anders misschien in t donker ergens zouden komen te staan en de auto van het hotel moest sowieso eerst langs de plek waar wij stonden. Weer 20 minuten te laat kwam daar gelukkig de auto aan, een auto Mercedes deze hadden we nog niet eerder gezien maar dat maakte niet uit want de jongen die ons ophaalde wist mooi wel waar we moesten zijn. We hadden hem ook wel een keertje eerder gezien.
Maar nog even over toen we daar stonden, het viel ons op dat we ons niet onveilig voelden. Mensen kijken je raar aan maar goed dat doen ze bij iedere toerist omdat die er bijna niet zijn in payagan.. En iedereen is zo behulpzaam ach goed gevoel geeft dat toch!
Terug in het hotel niet veel beleefd ik ben erg benieuwd naar morgen en naar hoe de dag eruit zal gaan zien!
Zo, de maandag zit er maar weer mooi op! x

  • 11 November 2013 - 15:14

    Yvon:

    Wat heerlijk een dagje eerder weekend. En met andere meiden op pad is ook altijd leuk.
    Geniet lekker al doe je dat al.. zo te lezen.
    Ik sta op t schoolplein om straks lekker met een lampion te lopen..

  • 11 November 2013 - 18:32

    Bert-Jan:

    Hallo daar terwijl wij hier snoep uit delen aan de deur is er alweer een verhaal uit Bali. Heb je al een idee hoe je opdracht voor school eruit gaat zien, moet de mensen op Bali er ook iets van vinden? Yvonne zoekt een hotel op Sanur en jij gaat naar Lovina? Of heb ik dat niet goed begrepen. Zo voor ons allemaal is de kop er weer vanaf, dus goed om inderdaad alvast over het weekend na te gaan........... BJ

  • 11 November 2013 - 18:49

    Jannie:

    Vandaag twee verhalen!! Leuk, misschien moet je de volgende keer iets spannends bedenken wat je zou willen hebben.....dit klonk ook al heel bizar en vandaag weer een leuk dagje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Franciene

Actief sinds 30 Sept. 2013
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 23953

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 31 Januari 2014

Bali

Landen bezocht: