Sanur & kuta - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu Sanur & kuta - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu

Sanur & kuta

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Franciene

18 November 2013 | Indonesië, Ubud

Hallo Nederland,

Gister kon ik echt de energie niet meer vinden om m’n blog te typen ik kwam wel al gister terug trouwens. Terug van een weekendje Sanur en Kuta, niet dat ik er veel van gezien heb maar daar gaat t dan even niet om hihi..

Zaterdagochtend ging m’n wekker echt al om 7:15 zodat eerst de douche warm kon worden, ondertussen heb ik even ontbeten en toen was de douche heerlijk heet. Ja dat klinkt raar want het is hier de hele dag heet maar ik kan toch echt genieten van een goed warme douche vooral als je je haar wil wassen dan is t gewoon drama! Dus na deze heerlijk lange douche heb ik m’n tas maar weer opnieuw ingepakt en dit keer ervoor gezorgd dat alles er wel in kon ;)

Ik had van te voren gezien dat de shuttle bus om 9:00, 10:30 en 12:30 vertrok. De man van de trourisme office had verteld dat je of een dag van te voren of 3 uur van te voren een kaartje kon kopen. Dus als ik om 9 uur de shuttle bus zou nemen vanuit t hotel was ik precies 3 uur voor de laatste bus van die ochtend in Ubud om een kaartje te kopen.
Ik was om kwart voor 9 klaar maar de andere mensen die in dezelfde shuttle bus mee moesten waren verre van klaar, top. Uiteindelijk reden we 9:20 weg met veel mazzel en lief lachen zou ik het vast ook wel voor elkaar krijgen om 2,5 uur van te voren een kaartje te kunnen kopen. Toen kwamen we achter een vrachtwagen te zitten met eieren.. dat staat allemaal lekker losjes te wiebelen dus wordt er extra langzaam gereden dat is handig als t niet lukt om erlangs te gaan. Naja in de voorstad van Ubud ging die stomme vrachtwagen eindelijk van de weg af maar t was al 10 voor 10. Ik denk dat ik om 10:00 bij de toeristen office was precies een half uur te laat dus ;) Die man zou wel even bellen of er nog plek was.. Maar toen deed z’n telefoon het niet dus ik moest ergens in die straat maar gaan kijken waar het was en t zelf vragen. Volgens mij was ik uiteindelijk nog niet op de goede plek maar die man kon wel voor me bellen en zei dat er binnen 15 minuten een busje langs kwam en of ik daar anders alvast in wilde. Nou graag natuurlijk, dus ik werd opgehaald in een 12 persoonsbusje, erg oud. Er stapten iets later nog 2 mensen in. Ik was verbaasd want hierop kon zo’n shuttle bus toch geen winst maken? Uiteindelijk vlak voor we Ubud uitgingen kwamen we bij een busstation hier moesten we overstappen in een grotere bus, deze was geloof ik nog ouder. Daar stapten wij 3 en ik denk nog 2 of 3 mensen in. Dus alsnog verre van vol maar goed we konden gaan, ik was lekker voorin gaan zitten zodat ik lekker alles kon zien. We waren Ubud nog nauwelijks uit of de buschauffeur zette de bus aan de kant, oh no wat nu? Ik had al verhalen gehoord van halverwege de bus uit en dan gedwongen een dure taxi moeten nemen. Daarom had ik expres een aantal keer gevraagd of het een directe bus was en dat was mij verzekerd. De buschauffeur liep wat te rommelen in het dashboard kastje, en toen gingen we weer verder wat hij nou precies deed, ik had geen idee.
De motor was nog nauwelijks gestart of we stonden weer stil, ‘sorry we have a problem with the engine..’ Ahh dit ga je niet menen toch? Hij weer rommelen in het dashboardkastje en ietsje later reden we weer weg. Als dat maar goed gaat dacht ik bij mezelf. Na 3 minuutjes rijden kwamen we bij een erg steile afdaling en ja.. daarna moesten we weer steil omhoog nou als je dan nog dat probleem met de motor in je hoofd heb zitten is dat niet heel relaxt. Maar de rest van de reis geen bijzonderheden in Sanur (de eerste stop) was ik de enige die uitstapte.

Ja daar sta je dan, je weet in welke stad je bent, als het goed is.. Maar meer wist ik ook niet, daarom maar even gevraagd waar ik een retourticket kon kopen. Dat was dan ook het eerste wat ik had gedaan. Ik heb een beetje om me heen gekeken om te zien waar ik was maar het werkt hier niet zoals in Nederland dat er allemaal mooie straatbordjes zijn. Ik ben richting te zee gelopen want daar kwam mijn straat op uit. Heerlijk om de golven en het lichte zand te zien! Ik ben eest naar links gegaan want mijn gevoel zei dat daar de stad was. Maar ik kwam steeds minder toeristen tegen dus bij nader inzien leek het me toch niet zo’n goed idee! Wat ik wel bijzonder vond om te zien, de vluchtroutes als er een tsunami kwam.. Dr stonden overal borden waar je naar toe moest en er was een kaart van een heel evacuatieplan! Ik ben omgekeerd en even gaan kijken of ik verderop iets leuks tegen kwam. Toen ben ik lekker ergens gaan zitten en dacht laat ik eens iets anders bestellen dan normaal.. Ik was wel toe aan wat vitaminen dus ik had vrij snel besloten dat ik een sapje zou nemen maar welke? Weet je doe eens gek ik neem papayasap! Niet dat ik enig idee had hoe dat smaakte maar dat was t ontdek gedeelte.
Nou het zag er heel lekker uit en m’n uitzicht was goed.. de sap tsja niet! Haaha papayasap is niet echt mijn ding dat weet ik nu wel! Maar ik had wel weer fijn wifi en Sven even geappt om te kijken of ze al wakker waren want ik was dus ruim 2 uur eerder dan gepland in Sanur.

Ietsje later zat ik in de taxi naar hun huisje.. Haaha toen ik het gevonden had was ik stiekem toch wel even onder de indruk want het was echt heel mooi. Van een watervalachtigiets langs de buitenmuur tot t zwembad aan t terras ach ja. Als je dit vergelijkt met het hotel waar ik nu weer ben was t best een beetje luxe ;) Eventjes daar gezeten en niet beetje gekletst.. was toch een heel ander niveau gesprek dan ik eerder had gehad hier in Bali ;) Later zijn we, jawel lopend (dat was volgens mij heel bijzonder ;)) naar een warung gegaan. Daar hebben we iets gegeten en toen we bijna wilde gaan begon het keihard te regenen. Dat was natuurlijk mijn schuld want in Sanur regent het nooit alleen in de bergen regent het blabla. Naja toen hebben er daar nog even gezeten en nog even en en nog even.. A fin na zeker een uur is het eindelijk eens opgehouden met regenen en konden we terug. Toen hebben we even gezwommen maar er waren allemaal stomme muggen die t nodig vonden om me in m’n gezicht te prikken en ik wilde niet met m’n hoofd onder water dus ja daar hield t zwemmen wel weer op ;)
Haar toch nat geworden dus gewassen en toen nog even niets gedaan voor we naar het eettentje gingen waar de jongens zo enthousiast over waren. Nou moet ik toegeven dat ik er lekker heb gegeten met de Vlaamse eigenaar die het maar belachelijk vond dat ik geen dieren at. En trouwens ik heb alle flauwe vegetarische grapjes wel weer gehoord dit weekend.
Daarna zijn we bij het vaste kroegje van de jongens geweest waar ik dacht dat het een goed idee was om een cocktail te bestellen. Haaha dat was t dus niet jeetje wat was die sterk zeg, geloof dat ze uit schoot met de tequila.
Toen deze eindelijk op was zijn we in een taxi naar Kuta gegaan. Daar scheen een club te zijn die heel gaaf was. De taxi stond eerst 100 jaar vast in het verkeer en toen zijn we uitgestapt om het laatste kleine stukje te lopen. Wat een verschil tussen Ubud en Kuta zeg wat een drukte en wat een hoop jongeren hier! De club was echt wel heel gaaf, een grote zaal waar dan ook nog 2 balkons boven waren. Met danscrews die op het podium en een goede dj. Hier was gelukkig airco anders zou t echt niet grappig zijn. Dan was er nog een zaaltje naast waar het erg warm en rokerig was. Daar hebben de jongens wat langer gestaan dan ik, ben vooral in die grote ruimte boven geweest.
Ik denk dat we om 3 uur weer richting de taxi gingen om terug naar Sanur te gaan. Dat is hier wel veel beter geregeld dan in Ubud bij ons heb je bijna geen echte taxi’s alleen busjes waar je mee moet onderhandelen. Er is bijna nooit een meter die je ze aan kan laten zetten.
Ik had van te voren heel hard geroepen dat je van een airco ziek werd maar heb deze toen ik om 9 uur wakker werd toch maar even aangezet jeetje wat was t heet. Zo warm wordt t bij mijn huisje nooit zal vast ook met de bouwstijl te maken hebben want t is binnen altijd koel hier ook op t warmste van de dag.

Toen zijn we na een heerlijk ontbijtje met oude kaas!! Naar een groot winkelcentrum geweest. Maar eigenlijk was ik bijna te moe en je moet zo lang wachten bij alles zelfs bij het afrekenen als je iets koopt met korting moet er iemand bij komen een bonnetje schrijven blabla. En de schoenen waren allemaal zo smal bah, ik voelde me echt een mammoet ofzo hahha. Naja ik was ook gewoon te moe, dus die jongens opgezocht die ergens op een terras neer waren geploft en even een colaatje gedronken. Toen hebben we een taxi genomen naar.. ja waar moest ik ook al weer op die bus stappen. Gelukkig stond op m’n ticket een half adres en vroeg de taxi chauffeur of dat bij Bali beach was. En ik wist dat ik bij Bali beach op de taxi was gestapt dus dat dat wel goed moest zitten. En we werden keurig afgezet waar we moesten zijn, gelukkig!
Ondertussen voelde ik me ronduit beroerd terwijl ik die bus nog in moest. Na een zeer interessant gesprek over motoren, auto’s en iets wat leek op paintball maar dan ‘veel vetter’. Was het tijd om de bus in te stappen. Natuurlijk regende het op dat moment kei hard.. zodat ik van een klein stukje naar het busje rennen al drijfnat was. Toen van het kleine busje naar de grote bus rennen ja toen was ik echt drijfnat. In de bus had ik gepland om te gaan slapen maar toen was er een Canadese jongen die maar vragen bleef stellen en reisverhalen bleef vertellen. Heel interessant hoor leuk gesprek maar geen moment kunnen slapen dus. Terug in Ubud mijn geweldige richtingsgevoel gevolgd en weer op de monkey forrest road uitgekomen. Toen bij het internet restaurantje gegeten waar ik lekker een hamburger had besteld maar dan van tofu en ei! En ik heb er heerlijk lang met 2 potten thee gezeten om tijd te doden. Uiteindelijk naar het muurtje gelopen waar ik altijd werd opgehaald en bijna meteen al was daar het meisje van het hotel.

In de auto heb ik een leuk gesprek gehad het meisje dat we niet leuk vonden blijkt 19 te zijn. Ze werkt 7 dagen per week en heeft in september voor het laatst haar familie gezien want deze wonen op java.. Wat een verschil dan zeg.. We hebben echt een leuk gesprek gehad en ik hoop zo dat het haar gaat lukken om volgend jaar naar de opleiding die ze wilt te gaan!

Nou de ontbijt avonturen van vandaag typ ik vanavond wel weer want nu ben ik m’n laptop alweer hartstikke zat!



Daaag, fijne maandag. x

  • 18 November 2013 - 11:19

    Bert-Jan:

    Eerste wilde weekend zit erop, al ben je als ik het zo lees bijna alleen maar onderweg geweest. In ieder geval leuk om weer ens wat andere mensen te spreken denk ik. Nu weer in het gareel komen en je lessen voorbereiden en geven. Heb je al een idee over de opzet van je onderzoek? Groetjes BJ

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Franciene

Actief sinds 30 Sept. 2013
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 23953

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 31 Januari 2014

Bali

Landen bezocht: