Weg met de vooroordelen - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu Weg met de vooroordelen - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu

Weg met de vooroordelen

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Franciene

22 November 2013 | Indonesië, Ubud

Dag lieve allemaal,

Weekend!! Jeej, in Nederland betekent dat vaak werken of oppassen maar hier betekent het lekker vrij zijn en Bali ontdekken! Heb er echt weer zin in maar goed vandaag nog gewoon les gegeven dus dat zal ik eerst over vertellen!

Vanmorgen de wekker lekker gezet zodat we met de eerst shuttle bus naar Ubud konden. Om 9 uur waren we onderweg dus ongeveer een half uurtje later kwamen we aan. In ubud gingen die meiden de monkeyforrestroad af ( dit is de winkelstraat) en ik ging de kant op waar we met de auto altijd langs rijden. Ik zie dan zoveel dingen waar ik foto’s van wil maken om met jullie te delen maar dat vind ik echt lelijk om vanuit de auto te doen.. Dus ik dacht ik loop even een stuk terug.
Ik was onderweg naar een brug, vanaf deze brug kan je een erg mooie tempel zien liggen deze staat helaas wel al in de stijgers sinds we hier zijn.. Naja stijgers? Dat is misschien een groot woord stijgers zijn hier namelijk gemaakt van Bamboe, ziet er dan ook erg leuk uit als er huizen worden gebouwd. Maar onderweg naar de brug wist ik dat ik een boom tegen zou komen waar allemaal slierten uit hingen, misschien zijn dit wel de wortels ik weet t niet zo goed. Ik wilde hier een foto van maken maar kwam erachter dat m’n camera leeg was echt balen want ik wilde t zo graag mooi vastleggen en met een iphone lukt dat toch niet even goed. Naja zo ver was het nou ook weer niet, ik loop er nog wel een keer naar toe om voor elkaar te krijgen wat ik eigenlijk in gedachten had. Daarna was het best lastig om verder te lopen omdat de halve stoep open ligt in Ubud volgens mij is dit een eeuwig proces. Ach ja zo voorkom je werkeloosheid.. Mensen zijn de hele dag stoepen aan het maken, andere mensen leveren materialen, de ambulance brengt gevallen toeristen naar het ziekenhuis.. Hahha nee oke, ik liep dus half over straat en half op de stoep richting de brug. Ik stond erop en zag nu pas dat er een dikke elektriciteitsdraad voor langs liep. Die foto die zou dus ook minder mooi worden dan ik had bedacht.. Ik liep de brug over en wilde aan de andere kant nog een loopbrugje over gewoon omdat het er schattig uitzag.

Toen kwam er zo’n verkoper op me af, ja echt zo irritant omdat ze zo opdringerig zijn. Dat zal wel nodig zijn willen ze kunnen eten maar als je niet zo goed bent in nee zeggen dan is dit het land om ’t te leren. Hij had iets van hout in zijn hand, erg oude man.. Maar ik vond het gewoon niet mooi dus ik heb hem heel vriendelijk bedankt. Toen wilde hij weten waar ik naar toe ging en waar ik vandaan kwam. We hebben best een leuk praatje staan houden en toen heeft hi j me niet 1 keer gevraagd of ik echt niets wilde kopen dat is toch wel bijzonder.. weg met de vooroordelen!
Hij vertelde me dat ik een stukje terug een trap af kon lopen en dat ik zo bij de rivier onder de brug kon komen. Daar was ik vlak bij de tempel ik denk dat ik ook bij de tempel had kunnen komen. Maar daar had ik niet de juiste kleding voor aan dus dan heb ik ook maar niet geprobeerd. Snel met m’n Iphone wat foto’s gemaakt maar dat is zeker een plek waar ik nog eens naar toe ga. Wouw wat fijn dat die man mij dit had vertelt want het was de trappen op en af klimmen zeker waard!
Daarna ben ik nog wat winkeltjes in en uit geslenterd. Ben weer bij de heerlijke bakker geweest en heb een half brood gekocht bovenop zitten nootjes en chocolade hmm zo lekker! Verder heb ik nog souvenirtjes gekeken maar niets gekocht.. Ik blijft het gevoel houden ‘hier kom ik nog 100 keer, ik koop het dan wel’.

Daarna weer naar het vaste punt toegelopen, ik ben onderweg echt weer heel veel taxi chauffeurs tegen gekomen. Die blijven vragen ‘taxi taxi?’ pff ‘no thank you’ want we blijven beleefd natuurlijk. Maar dat is iets wat ik straks niet meer kan horen.

Terug bij het hotel even snel bedenken wat we die dag zouden gaan doen. De meiden hebben hun groepen weer samen gevoegd en ik bij buiten onder het afdak gaan zitten. Hier had ik nu 27 kinderen of eigenlijk jongeren vandaag. In totaal waren er 105 ik vroeg Made waarom ik zoveel meiden nog niet eerder had gezien.. Ze vertelde dat deze uit het dorp naast Kerta kwamen maar dat ze zulke positieve verhalen hadden gehoord en dat ze daarom ook wilden komen om Engels te leren. Wouw toch een compliment ook al worden we niet meer heel blij dat het steeds meer kinderen worden dat was alleen in het begin fijn toen we meer kinderen wilden nu begint het echt z’n max te bereiken.. Of eigenlijk is het daar al een beetje voorbij denk ik. Maar ’t les geven ging wel goed, iedereen begreep wat ik wilde en ging hard aan de slag. Ook waren ze allemaal wat stiller voor elkaar als de andere aan het woord waren dat was wel zo netjes want dat is soms ook anders. Wat natuurlijk niet echt meewerkt als je kinderen hebt die het doodeng vinden een vreemde taal te spreken. Ik heb wel echt het gevoel dat ik de oudere kids iets heb kunnen leren vandaag, over he & she, His & her.. ja daar snapten ze eerst niet zo veel van vooral niet het verschil maar met een beetje vertaling hebben we het samen uitgelegd.

Ik ga het volgende keer denk ik over eten hebben, en dan pak ik daar een stuk afval bij. Hoe lang duurt het als jij je kauwgom op de grond gooit? En hoe zit dat dan met een bananenschil? Zo leren ze verschillend eten in het Engels kennen en tegelijkertijd ben ik ook bezig met de kids wat meer bewust maken van het milieu want het lijkt bij de school wel een zwijnenstal.
Toen we weggingen ontdekten we trouwens hoe dit kwam, er zijn vuilnisbakken neergezet die netjes worden gebruikt maar, Niko heeft nog niet bedacht waar deze geleegd kunnen worden. Met het gevolg dat ze propvol zitten. Toen we weggingen zagen we dat de kippen eruit pikten omdat de deksel er niet meer oppaste hihi dat verklaard waarom er overal papiertjes liggen.

Vanavond heb ik lekker hier gegeten gewoon noedels lekker makkelijk en nu ga ik even een film kijken en lekker slapen want tsja de wekker gaat al om 2:45 dan is het bij jullie nog maar kwart voor 8 geloof ik.. Haaha en dan gaan wij al uit bed om lekker een vulkaan te beklimmen welke nog actief is trouwens en daardoor kunnen we die eitjes in de grond ‘koken’ hihi ik ga daarna naar Lovina dus zondagavond weer een blog!

Liefs xx

ps. vandaag bij m’n vorige blog foto’s geplaatst.

  • 22 November 2013 - 14:14

    Yvon:

    Hey sis
    Hoe krijg je t toch iedere keer voor elkaar om zo'n lang verslag te schrijven. . Echt heerlijk om tr lezen..
    Helaas geen tijd om altijd een reactie te plaatsen maar ik lees ze wel echt hoor hihi.
    Nog een paar weekjes alleen en dan komen wij je alweer verveelen haha

    Tot snel lieffie

  • 22 November 2013 - 14:46

    Ad Van Breugel:

    Zat ineens op de blog....leuk Bali....was er maar een paar dagen. Ik reis van Bali naar Floris naar Lombok. Leuk verslag. Have fun. Ad

  • 22 November 2013 - 15:31

    Jannie:

    Een goed weekend, zonder regen, zodat je een fantastisch uitzicht hebt vanaf de vulkaan.

  • 22 November 2013 - 19:38

    Patricia:

    Wat schrijf je toch leuke verhalen! :)
    Veel plezier dit weekend, Xx

  • 24 November 2013 - 22:37

    Jannie:

    Waar blijft het nieuwe verhaal...ik ben zooo benieuwd

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Franciene

Actief sinds 30 Sept. 2013
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 23953

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 31 Januari 2014

Bali

Landen bezocht: