Een van de mooiste dingen die ik ooit gezien heb! - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu Een van de mooiste dingen die ik ooit gezien heb! - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu

Een van de mooiste dingen die ik ooit gezien heb!

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Franciene

25 November 2013 | Indonesië, Lovina


Dag lieve allemaal,
fijn weekend gehad? Ik heb wel een heerlijk weekend gehad en ik hoop dat ik het allemaal kan omschrijven zonder dag het te lang wordt..


Om kwart voor 1 viel ik pas in slaap op vrijdag.. en als je wekker om kwart voor 3 gaat betekend dat dus maar 2 uur slaap. Ik was ook nog even heerlijk ziek geweest van het eten dus ik ging vol energie naar ‘lake batur’ om daar de vulkaan te beklimmen en van het uitzicht te genieten. Vanuit de auto konden we de vulkaan al zien liggen, ik moet bekennen het zag er mooi uit maar ik vroeg me even af waar we aan begonnen waren. We hadden van te voren een prijs afgesproken maar dit was niet de prijs die ze ons wilden laten betalen wat een gezeur nou uiteindelijk zijn we halverwege uitgekomen en snel vertrokken anders zouden we heel laat zijn. Ik zal trouwens nog even vertellen wie ‘we’ de deze dag zijn ;). Laura & Petra de vrijwilligers van de toerisme school, Anja vrijwilliger bij iets met dieren kent Laura en dan Marloes, Iris en ik. We begonnen in het donker met dikke truien aan, maar toen de echte klim begon wilden we dit al snel uit. We liepen in 2 groepen omdat het tempo van de eerste groep erg hoog lag. Marloes en Iris zeiden niet te hard te willen lopen omdat hun benen niet sneller wilden. Ik wilde erg graag op tijd boven zijn zodat ik de zonsopkomst zou kunnen zien vanaf het uitzichtpunt. Dus ik ging met de eerste gids mee en Iris en Marloes bleven bij de tweede. Wow ik kwam er toch achter dat mijn conditie achteruit is gegaan ik ging helemaal dood en liep blaren, maar goed je wilt niet de groep ophouden. Had ik van te voren maar geweten dat ik met een marathonloopster, actieve hardloopster en mountainbiker mee was gegaan! ;) Wat had ik het warm en wat was ik duizelig.
Uiteindelijk waren we bij het uitzichtpunt terwijl de zon op aan het komen was, ’t was al boven de berg uit.. Daar waren stomme aapjes en heerlijke thee waar suiker inzat omdat ik dat nooit heb.
We hadden betaald voor de lange trip maar ik was echt heel moe dus ik twijfelde of ik nog verder omhoog zou gaan. Toen iris en Marloes aankwamen zeiden ze dat ze niet meer verder zouden gaan maar rustig naar beneden zouden lopen. Ah ik wilde de andere niet ophouden maar eigenlijk wilde ik wel gewoon helemaal naar boven en genieten van het uitzicht het leek niet zo ver en die man zei dat het een half uur was.. Oke ik heb er dus voor gekozen om wel te gaan. Toen we begonnen aan de klim was er een andere groep net naar beneden gekomen die zeiden; ‘good luck, it’s terrible’. Oh nou als of ik nog niet zeker genoeg was van m’n zaak? Het was er veel mul zand en ik had het snel weer warm maar het was goed te doen en het was zeker de klim waard, wouw wat een uitzicht toen we helemaal boven waren, prachtig! Daar krijgen jullie vast nog foto’s van te zien.. we konden echt heel erg ver kijken en er kwam overal stoom uit de werkende vulkaan gaaf idee hoor wat er onder je allemaal gebeurt. We waren 1717 meter hoog en ook al vond ik het verschrikkelijk ik ben lekker wel trots op dat ik het gedaan heb! Het pad vanaf het hoogste punt liep nog verder door, maar heel smal over een richeltje, daar hadden Laura en ik geen zin in, dus wij zijn met een andere gids terug gelopen tot onze weer bij ons was. Oh oh wat viel het stuk terug lopen nog tegen, paar keer uitgegleden door het losse zand. En toen nog een heel stuk wandelen auw wat een blaren, leuk van die schoenen ;)
Toen we eindelijk terug waren maar meteen een paar bananen gekocht wow wat was ik leeg zeg. Ik was blij dat ik eindelijk iets kon eten, en voor wie me goed kent.. Ja hier lustte ik spontaan wel banaan. Daarna hebben we onze spullen uit de ene auto gehaald en in de ander gedaan want onze chauffeur was er al. We konden dus op naar Lovina beach, Marloes en Iris gingen niet mee zij waren in Sanur dit weekend. We vroegen de chauffeur eerst even langs een koffie en thee plantage te rijden.. dit wilden die meiden graag. Het was wel grappig, ik lust trouwens koffie.. kokosnoot maar goed ik heb t lekker niet gekocht omdat het €10,- voor 100 gram ofzo koste dus dat is dik belachelijk. Daarna zijn we terug de auto ingegaan en hebben we allemaal heerlijk liggen slapen ik denk tot we in Lovina waren. Die meiden hadden 2 hotels gevonden op tripadvisor de eerste hadden we bekeken maar deze was niet zo mooi en lag er ver uit het centrum. Daarna wilden we naar het Lovina beach hotel, ik denk dat dat is waar ik 10 jaar geleden ook was! Maar dat konden we niet echt vinden en toen kwamen we iemand tegen die ons mooie kamers liet zien dus daar zijn we gebleven.
Heerlijk een zwembad, goede bedden en een badkamer met een buiten douche en een ligbad! Prima hier kunnen we ons wel 2 nachtjes vermaken! Ik deelde mijn kamer met Anja, het Duitse meisje dat ik pas die ochtend had leren kennen! Eigenlijk zijn we meteen het zwembad ingedoken daar kwam de man die ons de kamers had laten zien hij kwam ons een duik/snorkeltrip aanbieden. Dit hebben we geboekt achteraf hebben we veelte veel betaald maar goed daar wil ik niet over nadenken. Dat ben ik spontaan helemaal vergeten. De rest van de dag weet ik niet echt wat we hebben gedaan gedoucht biertje gedronken.. echt lekker gewoon op vakantie zijn. Natuurlijk ook even wezen eten, ik had gado gado en ik wilde het wel pittig zei ik. Omg gewoon peper erdoor heen gesneden, dat heb ik dus geweten ook.


De volgende ochtend stond er iemand op onze deur te kloppen om 5:20 om ons op te halen voor de dolfijnen, dik belachelijk omdat we pas om 5:55 opgehaald zouden worden. Dat hebben we heb ook verteld en toen zijn we weer in bed gaan liggen. Om 5:35 klopte hij weer, ik vertelde dat we nog niet klaar waren. Stomme Balinezen altijd te laat behalve als je dat wilt? Toen zijn we het water opgegaan om dolfijnen te kijken maar het voelde meer als jagen. Met 20 boten achter 2 scholen dolfijnen aan dat is echt niets! We zijn na een uur terug gegaan ipv 2 uur. Toen hebben we op de klok zitten kijken tot we eindelijk ontbijt konden krijgen, dit was wel erg lekker maar voor het op was stond de volgende driver alweer op ons te wachten. Ook deze was gewoon te vroeg dus hebben we eerst lekker verder gegeten! Daarna de bus in en anderhalf uur later konden we op de boot stappen naar het prachtige eiland. De man die het ons verkocht had verteld dat er schildpadden zouden zijn, verrassing deze waren er niet. Maar ik ging dus duiken, best eng ik Kroatië afgelopen zomer had ik het ook gedaan maar achteraf was dat niets. Ik moest nu gewichten om en allemaal oefeningen doen wat als er water in je mond komt, wat als je dat zuurstof ding kwijt raakt wat als wat als wat als..!
In het begin vond ik het echt eng om te duiken maar het was zo gaaf, toen ik door had hoe ik kon zorgen dat mijn oren geen pijn meer deden heb ik echt genoten! Zulk mooi koraal wat je aan zou kunnen raken. En zoveel leuke gekleurde visjes, heeel veel nemo’s, snap niet waarom hij helemaal naar Sydney ging hoor ;)! En er was ook een vis die kon bijten en er waren maanvissen en nog zo veel meer, prachtig koraal en super veel vissen. Na een uur kwamen we weer boven en konden we de boot in, ik was trouwens alleen met Anja en de Instructeur de rest was snorkelen.
Op de boot hebben we gegeten toen nog even het water in zonder dat stomme duik pak aan en toen gingen we alweer aan onze volgende duik beginnen! Dit keer hebben we gedoken langs een koraalmuur, het was zo mooi overal waar ik keek was koraal met grote vissen. Op een gegeven moment liet die man ons iets zien wat ik maar eng vond een beest wat op een rots zat met lange tentakels die dicht konden klappen.. Maar daarna was het weer zo prachtig in die muur waren een heleboel grotten en ik dacht steeds als die man maar niet daarheen gaat! Maar goed liet hij ons 1 inzwemmen welke open was aan de bovenkant dat was zo mooi.. echt betoverend, overal koraal en dan de zon op het water zien schijnen boven je! En als je dit leest ja dan kan je je nog niet voorstellen wat ik zag maar geloof me het is 1 van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien. Daarna zijn we terug de boot op gegaan en terug gevaren naar de kust om terug de boot in te gaan. Ergens daar ben ik zo verbrand en ik had een jurkje aan met kant op m’n rug die die afdruk zie je nu keurig op m’n rug staan. Daarna was er nog even de overweging om uit te gaan maar Anja en Laura zouden om 5 uur al met de bus gaan omdat ze naar de gili eilanden gaan en Anja en ik waren best een beetje moe van het duiken. Heerlijk op tijd in bed en afgesproken dat we elkaar volgend weekend weer zien. In bed nog even tv gekeken ohh wat is de tv hier grappig. Het is zo slecht dat kan je je echt niet voorstellen! Daarna kwam take my out maar daarbij ben ik half in slaap gevallen dus maar uitgedrukt.


Ik had verwacht wakker te worden van Anja zodat ik de meiden een fijne reis en week kon wensen maar ik was kennelijk toch erg moe, heb niets gehoord! Toen om half 8 mijn wekker ging had ik ook geen idee waar ik was. Daarna samen met Petra ontbeten en in onze shuttle bus gestapt op naar Ubud. In de auto hebben we samen nagedacht over de les voorbereiding en deze gemaakt voor zo ver dit kon.


Terug in het hotel heb ik het afgemaakt toen kwamen iris en marloes ook terug van Sanur en hebben we even bij gekletst. Eerst kwam Petra op de scooter want zij zou ook komen, toen kwam niko ook op de scooter en in zijn auto kwamen mensen van VP Bali geloof ik of van student abroad. Deze kwamen bij het learning center kijken ik ben lekker in de auto gestapt als ik dan toch de keuze heb zo in het regen seizoen. Achteraf een goede keuze want het ging echt heel hard regenen, niko en de meiden waren dan ook zeiknat. Op school vertelden de meiden me dat ze terug zouden gaan en geen les wilden geven op deze manier.. Er waren nog wat jongeren van de greenclub maar deze waren tijdens de les ook niet echt behulpzaam.. Echt wat een dag ik had de helft van de groep ik dank van 9/10 tm 17 het waren er gewoon 49 dat is echt veel te veel hoor.. Wat een ramp helemaal geen lekker gevoel over de les van vandaag, jammer! Daarna reden we met de auto nog naar een botanische tuin maar vervolgens gingen we niet uit de auto maar keerden we om.. beetje vreemd misschien omdat het nog steeds regende?
Ik heb lekker bij het hotel gegeten en wilde daarna regelen dat de shuttle bus me naar Ubus kon brengen. Any vertelde me dat iris en marloes al op de markt wilden eten dus dat het niet kon. Ik vroeg haar waarom ze dan niet de meiden af konden zetten en dan door naar ubud mij af zetten en de meiden weer ophalen.. Dat soort denk logica hebben de mensen hier gewoon echt niet zo vreemd vind ik dat omdat het zo voor de hand liggend is.


Afin, ik denk dat ik mijn weekend best kort beschreven heb, lekker op maandag terug komen want vrijdag ben ik lekker vrij dus ik ga nog maar 3 dagen les geven en dan is het alweer weekend, klinkt toch heerlijk. We gaan in een plaatsje vlak bij Kuta slapen volgend weekend. Dan kunnen we surfen en de zonsondergang kijken bij de tanah lot temple.. Nu alweer zin in, maar morgen eerst in Ubud eten met Petra!


Liefs x.

  • 25 November 2013 - 15:31

    Jannie:

    yeah, alweer een verslag.......ga er vanavond even lekker voor zitten.

  • 25 November 2013 - 17:41

    Bert-Jan:

    Wat een verhaal, ik wordt steeds meer jaloers van alles wat jij meemaakt en doet. Het gaat wel steeds meer op een vakantiereis lijken met af en toe een uurtje lesgeven?
    Wel gek dat die meiden zomaar afhaken, heb je met Nico al wel eens gehad over de kwaliteit door grote groep en onduidelijkheid over wat de kinderen meten leren?
    Ik ben aan het aftellen nog 30 dagen, heerlijk. BJ

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Franciene

Actief sinds 30 Sept. 2013
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 23953

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 31 Januari 2014

Bali

Landen bezocht: