Maar goed, dit is Bali. - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu Maar goed, dit is Bali. - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu

Maar goed, dit is Bali.

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Franciene

03 December 2013 | Indonesië, Ubud

Dag lieve allemaal.

Ik schreef gister dat mij vandaag vast van alles te binnen zou schieten wat ik nog wilde vertellen over het weekend. Vandaag liep ik door Ubud en toen dacht ik aan het volgende waar ik zo om heb moeten lachen.

In Kuta zijn er dus erg veel barretjes en kroegjes, maar wat er ook is.. Een terras voor de supermarkt! Daar kan je lekker zitten en ze hebben er nog gratis wifi ook! Dan kan je gewoon in de supermarkt halen wat je nodig hebt zoals een drankje of een zoutje en dan kan je daar heerlijk op het terras zitten. Haaha en de hele nacht door (naja tot 1 uur in ieder geval) zitten daar ook echt alle tafeltjes vol met mensen! Ach ja zo kan het natuurlijk ook!

Ik werd vanmorgen om 6 uur wakker, door het personeel wat ze hard aan het schreeuwen was en later ook muziek aan had. Pff aan de ene kant denk ik dan aan hoe ik het zelf had op het grote bos maar aan de andere kant vind ik het echt niet kunnen. Ik hoor dit normaal niet omdat ik afgelopen nacht in een andere kamer moest slapen. Het licht was namelijk weer eens uitgevallen en dat kregen ze niet meer aan.. Naja toen moest ik maar een nacht in een andere kamer slapen en dan kwam er morgen iemand die het wel kon maken. Nu zit ik weer lekker op mijn eigen bed en ja het licht doet het weer!

Ik ben op tijd op gestaan en de zon scheen volop heerlijk gevoel. Maar ik moest snel ontbijten want we zouden met de shuttle bus naar Ubud gaan. Alleen lieten we ons niet in het centrum afzetten maar bij de bingtang winkel. Dit bleek een mega supermarkt te zijn met echt veel lekker eten. Ze hadden er echt alles wat je kon bedenken van mayonaise tot pindakaas, van wortelen tot Parmezaanse kaas hihi. Ik ben dan ook helemaal gelukkig geworden wat was dat fijn zeg weer even een paar producten kunnen kopen die ik ondertussen toch echt begon te missen!(bruin brood!!) Beetje jammer dat ik het vervolgens heel Ubud door moest slepen, weer langs de brug maar dit keer niet naar beneden. Ik kreeg een beetje medelijden met de verkopers op de brug maar toen ik ook maar een beetje geïnteresseerd overkwam werd hij gewoon irritant. Daar was ik dan ook snel weer klaar mee, daarna zijn we wat winkeltjes in geweest maar ik heb braaf niets uitgegeven, ohh ik ben zo lekker bezig hihi! De meiden wilden ook nog even naar de bakkerij dus daar zijn we naar toegelopen en toen zijn we naar het ophaalpunt gegaan. We waren er om half 1 zoals we hadden afgesproken. Op een gegeven moment zagen we de auto van het hotel maar deze reed voorbij dat was best vreemd want we spraken altijd op dit punt af en any had het ook nog herhaald ook dus we bleven maar zitten omdat de auto echt doorreed. Later zagen we de auto gewoon weer voorbij rijden we zijn er toen een stukje naar toe gelopen en zagen Any het was ondertussen al bijna 3 kwartier later. We hadden nog wel andere dingen kunnen doen in Ubud lekker stom weer zoiets. Ook moest ik naar het postkantoor dat om 13 uur dicht gaan hier dus dat ging ik nu ook al niet meer redden heel fijn. Met sommige kaarten wil je geen dag wachten ze te versturen, maar goed dit is en blijft Bali!

Uiteindelijk was de auto er en kwam er een vaag verhaal over mensen afzetten en afgesloten straten naja fijn weer. Toen kwamen we ook nog vast te zitten in het verkeer de terug weg naar het hotel. Omdat er een ceremonie was, een hele grote waar touring bussen vol naar toe gingen! Maar gelukkig kwamen we wel op tijd in het hotel voor het les geven. Hier zat Petra al op ons te wachten, dit was er gelukkig nog niet zo lang. Ik ging even fruit bij haar eten ik ben de echte naam weer vergeten.. maar we noemen het snakeskin, want het lijkt op een drakenhuid! En nog voor ik m’n pakje drinken op kon drinken was Niko er, deze was er normaal nooit al om half 3. Maar goed het was dus een beetje gehaast en gestress voor we weg gingen niet heel fijn. Ik heb tegen Niko gezegd dat ik niet weet of ik me wel helemaal veilig voel hier als er niemand is.. De meiden gaan zondag weg en er zijn hier vaker geen gasten dan wel. Dan slaapt er altijd wel iemand van de staf ergens achter op het terrein maar als er echt iets is gaat niemand me hier horen. Dat idee staat me niet zo aan en dat probeerde ik aan Niko uit te leggen. Hij gaf aan dat hij met Antoinette ( van Wins) had gesproken over homestay en of dit dan een optie voor me was. Nou dat is het zeker bij een Balinese familie inwonen lijkt me een top ervaring. En bij Petra is er nog een kamer vrij dus Niko stelde voor dat ik daar naar toe kon. Dat lijkt me echt heel erg fijn! Ik heb daar dan helemaal geen wifi meer maar dan maakt spontaan niets uit want het lijkt me heel fijn bij een familie en vlak bij de markt te wonen. Ook met Petra kan ik het goed vinden en alle 2 hebben we geen zin om alleen te zitten en kunnen we wel wat gezelschap gebruiken! Maar goed dit verhaal wordt vervolgd want t is allemaal nog niet rond.

Op school heb ik de oudste kids gedaan Petra heeft me daarbij geholpen door ook bij de kinderen rond te gaan en dingen opnieuw uit te leggen. Er zat een foutje in mijn uitleg oeps grapje.. Ik had ze vandaag geleerd over de simple furture. I wil have a walk tomorrow. Op die manier, naja daar snapte ze weer bar weinig van omdat ze in het Indonesisch en Balinees geen verschillende vervoegingen hebben voor de verschillende tijden. Ik snap dan ook dat dit er lastig is voor hun. Daarna zijn we lekker gaan tekenen, ik wilde dat ze hun ideaal beeld/ droom voor over 10 jaar zouden tekenen of schrijven. Afgelopen schooljaar heb ik dit zelf ook moeten doen en het zet je aan het denken. Ik denk dat de kinderen hier erg weinig over de toekomst nadenken. Dus vandaag hebben we de tekening gemaakt en een mini presentatie hierbij gedaan. Morgen gaan we waarschijnlijk door het dorp lopen en door de rijstvelden. En dan donderdag ga ik de groep opdelen in groepjes die dan met 3 gemeenschappelijke doelen moeten komen. Daarna gaan we het erover hebben hoe je iets kan bereiken.. Het lijkt me zo goed om deze kinderen daarover na te laten denken want hoe ver deze kids vooruit kijken is echt te kort. Dat is normaal op Bali want als je goed bent voor andere en de goden wordt je geholpen en zal je geluk hebben. Daar geloven ze hier in, mocht de oogst mislukken dan helpen de goden weer een nieuwe weg in te gaan. Tijdens een ceremonie regen? Nee nooit, dat kan niet de goden zorgen altijd dat het droog is.
Ik vind het belachelijk klinken maar ik kan me niet 1 keer herinneren dat het regende tijdens een ceremonie. Wel ervoor en erna maar niet tijdens ik zal er nu nog meer op letten maar het is wel erg bijzonder he..

Daarna hebben we nog even binnen gezongen met ze allen. Iris en Marloes waren de kinderen ondertussen goed zat omdat die gewoon vervelend aan het doen waren. Ik heb Niko gevraagd de groep nog eens aan te spreken maar of het veel invloed heeft vraag ik me serieus af, acht we gaan het meemaken.
Vanavond heb ik lekker tosti’s gemaakt met tomaat want die had ik ook gekocht heerlijk! Er zijn ook nieuwe gasten in het hotel 2 meiden uit Duitsland. Die zijn lekker de wereld aan het rondreizen ze blijven hier tot zaterdag dus dat is ook wel gezellig. Eindelijk leuke mensen in het hotel hihi!

ik ga fijn dromen.. nadat ik m’n handen heb gewassen iewl! Je weet wel dat je naar zo’n mug grijpt en dat je denkt dat je hem hebt maar dat je toch altijd blijkt te hebben misgegrepen.. Nou ik had hem te pakken hoor iewll!

x

  • 03 December 2013 - 18:36

    Jannie:

    Prima dag weer, lekker eten/boodschapjes en levendige les, klinkt goed. En verhuizen...spannend...ha ha jij zonder WiFi, geen probleem. We wachten verdere belevenissen af x

  • 03 December 2013 - 18:48

    Bert-Jan:

    Hoe moet dat straks, zonder WiFi, je zegt nu wel dat dit niet belangrijk is, maar straks is dat wel een probleem. Geen contact meer met de Hollandse buitenwereld, dan ga je je vervelen, of ga je 's avonds spelletjes doen met die Balinese mensen? Ik kan me wel voorstellen dat je het niet leuk vindt om alleen in dat hotel te slapen. Wonen die mensen in Ubud? Of daar bij jou in het dorp?

  • 03 December 2013 - 22:29

    Mari-joke:

    Prachtige verhalen weer. Echt een leuke ervaring om bij een Balinese familie te gaan logeren. En volgens mij is het heel goed voor je nachtrust om geen wifi te hebben daar! ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Franciene

Actief sinds 30 Sept. 2013
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 23953

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 31 Januari 2014

Bali

Landen bezocht: