Op m'n plekje - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu Op m'n plekje - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu

Op m'n plekje

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Franciene

18 November 2013 | Indonesië, Ubud

Hee vandaag mijn tweede reisverslag alweer!

Eindelijk begin ik het gevoel te krijgen dat het vandaag een normale dag was. Dat is best vreemd als je je bedenkt dat ik 19 dagen terug, al 10 jaar niet in dit land was geweest. Nu voelt het al als een normale dag dat is toch wel bijzonder ergens.. Net als dat ik in de bus naar ‘huis’ zat afgelopen weekend. Ik weet nog dat iemand van te voren tegen mij vertelde dat dit heel snel mijn thuis zou worden. Dat ik het gevoel was dat dit mijn dorp zou zijn en dat het altijd een thuis zou blijven.
Dat laatste weet ik natuurlijk niet, en dat vind ik nog steeds moeilijk om me voor te stellen maar het voelt wel steeds meer als mijn plekje. Ondanks dat er dingetjes zijn waar ik nooit aan ga wennen zijn er ook een hoop dingen al als normaal voor me geworden.
Ik weet bijvoorbeeld als ik het geluid hier opneem dat het voor jullie echt een mega herrie is.. Maar ik hoor al die miljoenen beesten bijna niet meer!

Vanmorgen zaten die meiden al lekker aan tafel dus ik wilde erbij gaan zitten. En toen zag ik een kikker zitten op de stoel waar ik al bijna op was gaan zitten aaahhh. En dan te bedenken dat Iris en Marloes al klaar waren met ontbijten dat vieze beest had daar vast al de hele tijd gezeten. Gelukkig kwamen de meiden van het hotel op onze overdreven reactie af en hebben ze hem weggejaagd! En ja ik weet best dat kikkers niets doen en dat ik me aanstel maar ze zijn gewoon vies! En zeker als je bedenkt dat hij in m’n nek was gesprongen als ik hem niet had gezien.. blehh!

Nou daarna weten jullie eigenlijk al wat ik heb gedaan aangezien m’n vorige blog 3 pagina’s was… Ja ik heb lekker zitten typen tot ik het scherm echt helemaal zat was! Toen even overlegd wie welke groep zou doen deze week de meiden waren nog bezig met een gezamenlijke teken activiteit dus hier zijn ze mee door gegaan vandaag dus ik blijf nog even bij de groters ook geen probleem alleen vind ik het zo lastig om te bedenken waar ik ze les over moet geven. Ik kan toch niet verwachten dat ze allemaal in een hotel of restaurant gaan werken? Moet ik ze dan over hotels leren en het soort Engels wat je daar moet gebruiken? Oh ik vind het maar lastig om onderwerpen te denken en ook om creatieve dingen te blijven bedenken die het leren leuk houden maar niet te kinderachtig zijn. Want met veel liedjes heb je al snel dat de groters er niets aan vinden wat ik ergens ook wel logisch vind.

Vandaag heb ik even doorgepakt op emoties. Ik heb even kort benoemd welke emoties er ook al weer waren deze wisten ze nog goed terug te halen door de smilies die ze de keer ervoor hadden getekend. Dat blijft wel echt positief als ze hun schrift steeds weer meebrengen kunnen ze terug blijven kijken naar wat we al hebben gedaan. Maar ze moesten allemaal een emotie uitkiezen welke zij wilden gebruiken. Hierbij moesten ze dan een soort brainstorm maken. Maar omdat hun woordenschat niet altijd even groot is heb ik ze dit laten tekenen. Ik had zelf een voorbeeld gemaakt voor bang, hierbij had ik spinnen, vulkanen, golven, leeuwen en allemaal van dit soort typische dingen getekend. Ik heb maar geen putten getekend want dat hadden ze er vast niets meer van gesnapt hihi ;). Maar toen ze alle tekeningen hadden gemaakt ben ik bij ze langs gegaan om ze te helpen de woorden die ze niet wisten erbij te schrijven. Ook al hadden veel de woorden al in een woordenboek opgezocht. De meeste kinderen hadden happy gekozen en vooral dingen opgeschreven die met erg materialistisch zijn.. Hier in Bali had ik ook nog wel gedacht dat familie of het weer de kids blij konden maken. Dat ze daar aan zouden denken, maar er was veel geld getekend, kleding, bloemen en hier en daar een kip. Bij sommige was de kip gefrituurd bij andere niet hahha.

Daarna heb ik een nieuw thema aangesneden hoe kan je iets verkopen of juist kopen in het Engels. Ik heb dit met eten, drinken en spullen gedaan. Er kamen na heel veel geduld wel allemaal leuke gesprekjes uit kids hadden er echt hun eigen draai aangegeven maar wat vonden sommige het eng zeg om Engels te spreken daar moet ik nog iets op bedenken.. moet in Ubud maar even opzoek naar Engelse liedjes die me kunnen helpen in de klas maar niet kinderachtig zijn.. of niet te in ieder geval. Want korte liedjes zijn natuurlijk wel het makkelijkst om te onthouden.

Aan het einde van m’n les heb ik met behulp van een ‘tolk’ gevraagd waar de kinderen nog iets over zouden willen leren. Ik kreeg, front office van het hotel, koken, voorstellen, zingen, spelletjes.. Nou veel meer ideeën hadden ze niet maar ik zal hier iets mee gaan doen en heb ze ook gevraagd om nog verder na te denken thuis en morgen misschien nog meer ideeën te delen.
Ik kan natuurlijk wel iets met eten en koken doen, ook al ligt mijn soort kennis waarschijnlijk ergens anders en moet ik iets bedenken waarbij ik geen keuken nodig heb want die is er niet bij het learningcenter. Ik ga denk ik wel iets doen met muziek een liedje uitpluizen qua woorden en dan een ‘voorstelling’. Ach ik ga er nog even fijn over nadenken, ik heb vandaag wel weer wat Indonesisch geleerd. Ik heb alleen geen idee hoe je het schrijft en ben de helft weer vergeten. De kinderen hebben heerlijk gelachen om m’n uitspraak die waarschijnlijk beroerd is. Haaha en ze vroegen wat mijn lange naam was want hier heeft iedereen een hele lange naam en een korte roep naam. Maar goed mijn naam wordt echt niet langer dan ‘Franciene Bakker’

Tussen door heb ik even lekker een filmpje gekeken, die meiden gingen lekker naar Ubud maar ik had toch meer zin om even in het hotel te blijven even lekker niets. Daarna ben ik gaan lezen heerlijk daar heb ik alle tijd voor als m’n internet weer eens uitvalt top toch!
Toen die meiden terug waren hebben we zitten yahtzeeën haaha zo leuk in Bali spelen we gewoon lekker Yahtzee! Maar goed daar houdt t leuke ook weer op want over de eindstand wil ik het echt niet met jullie hebben.. om te huilen ;)

AAAHHH nu ben ik vergeten te vertellen dat die meiden een slang hebben gezien.. bleh bij het zwembad ahhhh!!! Oh en bij de teken op dracht hadden alle kinderen een soort duizendpoot en werd me even uitgelegd dat als die je bijten dat je daar echt naar van wordt en dat je arm koud wordt en opzwelt.. heerlijk die beesten hier ;)





Truste.. of ja fijne avond! x

  • 18 November 2013 - 19:37

    Jannie:

    Grappig te lezen dat je je daar al zo thuisvoelt!!
    Heerlijk al die beesten....

  • 18 November 2013 - 19:46

    Mari-Joke:

    Dag Franciene,

    Wat beleef jij veel en je bent pas 19 dagen weg!
    Als je al die verslagen leest lijkt het wel of je al maanden weg bent.
    Je bent in de tropen en daar wonen slangen dus kijk maar uit bij het zwembad.
    Geniet van de warmte hier begint de winter deze week.

    Groetjes uit kil en mistig Nederland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Franciene

Actief sinds 30 Sept. 2013
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 23920

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 31 Januari 2014

Bali

Landen bezocht: