Selamat malam natal - Reisverslag uit Tabanan, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu Selamat malam natal - Reisverslag uit Tabanan, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu

Selamat malam natal

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Franciene

26 December 2013 | Indonesië, Tabanan

Selamat malam natal,

Fijne kerst avond dus, jeetje wat was vandaag een dag met veel bijzondere gebeurtenissen ik ga proberen het op een korte manier te omschrijven omdat het dan denk ik nog steeds heel lang zou zijn maar het was dan ook zo bijzonder.

Vanmorgen werd ik al vroeg wakker omdat iedereen hier druk in de weer is, dus toen ik om 6 uur wakker werd dacht ik nog even dat ik me om kon draaien en weer in slaap zou vallen maar nee, half 7 nam ik dus maar een voorzichtig kijkje. De dochters van Niko waren er ondertussen ook die waren gister om 23:00 aangekomen omdat Amy nog college had. Zijn dochters heten dus Amy (emelia) zij is een half jaartje ouder dan mij en aan het leren om Engels docent te worden. Zijn andere dochter heet Maria en ik geloof dat ze 13 is heerlijk aan het puberen ik geniet ;).
Ik kreeg een heel uitgebreid ontbijt ja sorry maar ik kan echt niet alles opeten hoe lief ik het ook vind. Dat heb ik dan ook maar gewoon eerlijk gezegd. Niko die zelf het ontbijt altijd overslaat begreep dit gelukkig goed.

We gingen allemaal naar de kerk om versieringen te maken, maar dat gaat wel op z’n Balinees. Ze willen vast houden aan de Balinese cultuur waardoor het kerstfeest best veel leek op de hindu ceremonies. Ze maken mooie torens van eten en van jonge palmboompjes de mooiste dingen. En bloemstukken die waren ook echt prachtig wat een mooie bloemen gingen daarin. Ik heb ook geholpen met de versieringen dus ik kan nu ook een aantal hele mooie dingen maken! Hihi was erg leuk om zo betrokken te zijn, ook vind ik het een erg mooie traditie om samen de versieringen te maken. Het geeft een gevoel van samenhorigheid. Toen ben ik even met Amy op de scooter naar een andere kerk gegaan om alsnog het document op te halen. Op de terug weg, hoe kan het ook anders begon het keihard te regenen. Ik weet niet hoe maar mijn hele shirt onder de regenponcho was gewoon nat! Dus toen we terug waren had ik het erg koud was lastig om weer warm te worden. We hebben bij de kerk gegeten ze hadden voor mij iets anders geregeld omdat ik vegetarisch ben. Wouw ik hoef het niet eens meer te zeggen zo lief! Toen heb ik 2 huwelijksaanzoeken af moeten slaan en moeten vertellen dat ik echt niet van plan was de rest van mijn leven op Bali door te brengen hihi. Maar de sfeer was wel erg gezellig jammer dat ik de helft niet verstond. Toen werden nog even de zangsolo’s geoefend en was het tijd om terug naar huis te gaan.
Hier was niet heel bijzonder we hebben eigenlijk vooral op de bank gehangen, spongebob & sherk gekeken. Verder kwam er steeds familie binnen gelopen ook de tante van Niko zijn moeder dus ik denk de zus van zijn oma. Jeetje wat een oude vrouw was dat en wat zag ze er breekbaar uit, maar met zwart haar niet grijs hihi.
Tussendoor heb ik ook traditionele kleding gepast want ze gaan naar de kerk maar de kleding hoort bij Bali dus ook bij een kerstviering. De eerste 2 dingen paste ik niet maar het derde wel hihi, mijn ribben alleen al zijn te dik voor de eerste 2 bloesjes laat staan met vet hihi. Maar ik had een mooie outfit.

Toen hebben we gegeten, naja ik en de meiden omdat ze normaal na iedere dienst bij de kerk eten maar dit zou geen vegetarische maaltijd zijn. Weer kreeg ik echt heel veel te eten heel lief natuurlijk maar ik voel me toch een beetje bezwaard want ik kan het bij lange na niet op.
Toen hebben we ons allemaal omgekleed waarbij ik gelukkig wat hulp kreeg, en we waren klaar om te gaan. In de kerk hebben we eerst liederen gezongen ik zat in het koor en deed dus mee hihi. Maar ik had het gevoel dat dit toch nog een soort oefenen was terwijl de mensen binnen gelopen kwamen. Niet iedereen droeg Balinese kleding ik denk ongeveer de helft wel, de helft waar ik bij hoorde hihi. Niko vertelde een aantal dingen want hij is leider van de kerk en toen gingen ze allemaal naar buiten. Ik was blij dat ik naast zijn vrouw zat want ondanks haar slechte Engels kon ze me toch laten weten waar ik moest zijn en wat ik moest doen. We gingen achter de tempel naar Maria toe, zij staat daar als standbeeld in een kleine grot. Hier sprak de dominee een aantal woorden en toen staken we alle kaarsjes aan. Daarna liepen we allen naar binnen toen waar het donker gemaakt was en wij, als koor zongen een lied. De liederen zijn zo mooi echt genieten hoor ik had een paar keer gewoon tranen in mijn ogen. Verder waren er heel veel handelingen die ik niet goed begreep maar misschien zijn deze er wel in iedere katholieke kerk? Ik weet het niet de laatste keer dat ik met kerst in de kerk was was ik in Canada en 14 jaar. Er was een zilveren bakje waarin vuur werd gemaakt zodat er rook was met een heel bijzondere geur. De pastoor was een erg leuke man, ik begreep natuurlijk zijn woorden niet maar de manier waarop hij stond te vertellen was erg vermakelijk. Toen hij het over Bethlehem had zei hij ‘house of bread, bakkery’ tegen mij hihi. Ja we hebben nog veel meer liederen gezongen en gebeden op onze knieën.
Aan het einde sprak niko een woord van dank daarin zei hij dit
‘Francien, welcome in our church. I hope that we can let you experience a special Christmas and that you enjoyed it. ‘
Oke niet letterlijk maar dit kwam er erg in de buurt het was in ieder geval heel lief. Toen hebben we elkaar allemaal de hand geschud en ‘selamat natal’ gewenst ook al waren er ook veel mensen die mij een ‘merry christmas’ wensten erg fijn. Misschien moet ik ze morgen maar ‘vrolijk kerstfeest’ gaan leren want Nederlandse woorden pikken ze vrij goed op.. ook al is vrolijk wel een lastig woord.

Wie weet zal ik in Nederland ook wel vaker naar de kerk gaan ook al is het alleen om naar de mooie liederen te luisteren want jeetje wat maakte dat een indruk. Ik moest ook wel denken aan hoe iedereen nu thuis met elkaar kerst vierde en hoe ik daar zat. Ik had een heerlijke dag gehad maar ik was wel alleen en kon niet met iedereen communiceren dat is natuurlijk niet altijd makkelijk. Ondertussen ben ik stiekem ook wel blij dat ik kan zeggen ‘overmorgen zie ik mijn lieve familie weer’.

En nu snel slapen want morgen weer naar de ochtend mis x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Franciene

Actief sinds 30 Sept. 2013
Verslag gelezen: 1590
Totaal aantal bezoekers 23917

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 31 Januari 2014

Bali

Landen bezocht: