Vliegende wilde honden - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu Vliegende wilde honden - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu

Vliegende wilde honden

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Franciene

30 December 2013 | Indonesië, Pangandaran

Oeps, sorry voor iedereen die 4 keer een mail kreeg dat ik een nieuwe blog had geplaatst! Ik was zo ongeduldig met het plaatsen dat ik rustig 4 keer had gedrukt.. Naja hij pakte hem dus toch de eerste keer al hihi.

Vanmorgen had ik echt een goede keuze qua ontbijt, een pannenkoek. Daarin zat banaan en er overheen zat chocoladesaus jeetje wat lekker. Lot en ik hadden een heerlijk ontbijtje, toen even naar de kamer om spullen te pakken en op naar de bus.
Ami en de gids waren ietsje later dan ons maar goed wij waren dan ook te vroeg. Ze waren keurig op tijd en al samen. We moesten nog even wachten in de bus tot iedereen klaar was en toen konden we gaan. We zouden eerst een heel andere volgorde gaan doen ik weet niet meer zeker of ik deze gister al beschreef maar de gids besloot het om te gooien.

Als eerst reden we op de green canyon af, daar was het ’s middags altijd erg druk met bootjes daarom waren we er nu al zo vroeg. Het was zo betoverend mooi op deze plek. We hadden heel veel geluk dat het water niet bruin was. In het regenseizoen is het namelijk vaker bruin dan groen. Maar het was nu 3 dagen droog geweest en dit was genoeg om prachtig groen water te veroorzaken. En de natuur aan de rotswanden naast de rivier was ook echt mooi. Hartstikke groen en er waren bijzondere bomen en planten tussen. Ook hebben we een varaan gezien die lag lekker op een rots in het zonnetje. Naja dat was op de heenweg terug was hij onderweg naar een rustiger plekje denk ik want hij lag toen al half in de bosjes. De boottocht duurde 3 kwartier en we gingen eerst heel rustig over een brede rivier later werd deze smaller en toen gingen we onder wat overhangende rotsen heen.. Top ik was de enige die niet onder het afdakje zat en werd heerlijk drijfnat. Eventjes uit het bootje geweest om wat foto’s te maken maar het was daar gewoon te druk, niet leuk druk.
Dus snel terug in de boot en terug gevaren naar de plek waar Ami met de auto stond te wachten. Op naar het strand om even te ontspannen!

Ik had over het strand gelezen dat het surfersparadise van Java was.. Nou dat moet het wel heel ernstig gesteld zijn met de rest van Java z’n surfplekken. Er waren nauwelijks golven te bekennen op het strand maar we hebben even heerlijk liggen dobberen in het water. Daarna opdrogen een vers sapje drinken en weer terug in de bus.
We maakten eerst een stop bij een bamboe brug ondertussen hadden we aan de wolken al gezien dat het slim was een paraplu mee te nemen en ja hoor het barste los. Ik had mijn poncho in het hostel liggen en met de paraplu werd ik alsnog erg nat, jeetje wat was het koud daarna.
De eerst volgende stop was bij een bedrijfje van een man die Wajangpoppen maakt, heel veel precisie werk.. hij maakte ze niet alleen maar speelde er ook mee. Het was bijzonder hoe hij kon vertellen hoe het er zo natuurlijk mogelijk uit kon zien. Daarna mochten we zelf ook even proberen maar we waren natuurlijk lang niet zo goed. De man van de poppen vertelde dat veel Indonesische mensen zelf ook 5 jaar moesten oefenen voor ze echt goed waren dus dat het logisch was dat wij het niet na 5 minuten al konden.
Vanaf daar liepen we door naar een vrouw die palmsuiker en palmolie verbouwd en verwerkt. Heel interessant hoe dat werkt met bloemen afsnijden. Deze vrouw had blokjes palmsuiker te koop, dat heb ik gekocht voor mijn Balinese gerechten deze hadden bijna allemaal wel wat suiker erin! Ah wat was ze blij dat we haar suiker kochten want ze ging daarna allemaal vruchten voor ons plukken welke we dan nog 3 dagen moesten laten rijpen en dan konden we deze proeven hihi.
Toen gingen we even kort in de bus tot een kroeproek fabriekje, buiten stond een boom die de gids graag wilde laten zien. Het was een cashewnoten boom. Ik heb dus nooit geweten dat een cashewnoot onderaan een vrucht groeit. Ik heb een stukje van de vrucht geproefd terwijl de andere de kroeproek aten. Het was een klein fabriekje waar ik denk een stuk of 10 mensen aan het werk waren. Er waren 4 vrouwen aan het inpakken, er was 1 man aan het wegen en er waren er een aantal met het vuur en met het vet bezig waarin afgebakken wordt. Ik denk dat ik ergens al eens had gezien hoe kroeproek wordt afgebakken maar toch erg gaaf om te zien. Ze gooien het eerst in het ene vet wat niet zo heet is dan wanneer zij het tijd vinden hihi gooien ze het in de andere pan. Dan zuigt het zich binnen nood time vol met vet! En schiet het boven de pan uit hihi.

Ik moet zeggen dat we op dat punt toch ook echt allemaal trek hadden het was alweer 3 uur. We zijn gaan lunchen in een restaurant dat Europees en Indonesisch eten heeft. De eigenaresse was 25 jaar geleden vanuit Zwitserland hier komen wonen.
iedereen ad lekker rijst en mie maar ik niet hihi, ik had patat met mayonaise en een bruine boterham met kaas! Haaha ach ja, dat mag ik best als ik daar trek in heb nog genoeg dagen over om rijst te kunnen eten! Na de lunch was het tijd om in de bus te gaan en snel op weg te gaan naar het natuurpark. Hier zouden allemaal dieren moeten leven maar dat viel mij wat tegen. We zagen weer een varaan deze liep over de kant en leek echt op een krokodil hihi! Toen hebben we wat aapjes gezien omdat ze pinda’s kregen. Oh en daarvoor waren we ook nog in een grot geweest waar we zeker onze zaklampen nodig hadden. Daarbinnen zaten veel kleine vleermuizen en ‘normaal zaten er altijd veel stekelvarkens’ haaha ja dat heb ik eerder gehoord! Het wandelen door de natuur was trouwens verder wel mooi hoor maar het aantal dieren viel wat tegen. Toen we weg gingen kwamen we herten tegen bij de uitgang. Dit deed me zo sterk denken aan de Amsterdamse waterleidingduinen in Zandvoort! De gids zei ons naar de lucht te kijken en daar vlogen wilde honden over.. Dat zijn dus mega grote vleermuizen deze gingen allemaal naar de stad om opzoek te gaan naar eten!

Wij gingen terug de bus in en na een stop bij de supermarkt waren we klaar om terug te gaan naar het hostel en hier lekker een drankje te drinken en een spelletje te spelen. We hebben het niet weer half 2 gemaakt zoals gister omdat iedereen toch wel moe was.
Morgen op oudejaarsdag zullen we eerst een stuk met de boot varen dit is een rijstboot en niet gemaakt om personen te vervoeren. Klinkt als een avontuur toch..
Dan nog een lang stuk in de auto op naar womobisodo naja iets wat daar op lijkt natuurlijk! Daar komt Gerke ook want die komt gezellig oudjaarsavond met ons vieren!
Zo ik ga Charlot m’n bed uit sturen en lekker slapen.. Zeg maar dag wifi hihi

x

  • 05 Januari 2014 - 13:40

    Froukje Post:

    Hoi, Alles weer gecopieerd voor Beppe kan ze op de hoogte blijven
    van jullie avonturen.

    Ook van ons : de allerbeste wensen voor 2014.

    Groetjes en liefs,
    Bert en Froukje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Franciene

Actief sinds 30 Sept. 2013
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 23932

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 31 Januari 2014

Bali

Landen bezocht: