Eigenwijze Hollanders! - Reisverslag uit Sempusari, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu Eigenwijze Hollanders! - Reisverslag uit Sempusari, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu

Eigenwijze Hollanders!

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Franciene

05 Januari 2014 | Indonesië, Sempusari

Zo het eerste deel van mijn blog schrijf ik maar vast vanuit de auto want het gaat tosch niet zo snel vandaag, erg druk op de weg! Dat is ook niet zo vreemd want als ik het moet geloven gaan de Javanen er zo vaak mogelijk op uit in het weekend.

Gisteravond schreef ik dat ik verwachtte niet in slaap te kunnen vallen omdat ik de hele middag in de bus al had liggen snurken. Maar ik viel vrijwel direct in slaap, alleen werd ik om 12 uur weer wakker dat was een beetje minder! Ik had zoveel hoofdpijn ik dacht echt dat ik niet mee zou kunnen de volgende dag. Ik heb Charlotte wakker gemaakt omdat ik zelf zo slim was geen pijnstillers mee te nemen. Wie heeft dat nou nodig in 3 maanden tijd?
Uiteindelijk ben ik wel weer in slaap gevallen voor nog 2 uurtjes ongeveer want we gingen natuurlijk in het donker de vulkaan op! Lot en ik hadden het niet heel makkelijk om uit bed te komen want het was zo vreselijk koud! Ik heb nog een paracetamol genomen en we zijn in de jeeps gestapt. Hiermee gingen we eerst de berg waar het hotel op staat af. Richting het dal, door het dal scheurde onze chauffeur een weg langs de andere jeeps. Hij had vast een afspraak gemaakt dat hij ons op de goede tijd op de goede plek moest afzetten zo hard als hij zijn best deed iedereen in te halen. Dat is ergens ook best eng, de ruiten van de auto beslaan en er is in zo’n vulkaanlandschap natuurlijk geen lamp te bekennen. Maar goed hij leek precies te weten wat hij deed en ik ga er voor het gemak maar vanuit dat het inderdaad een sapje was wat er in zijn flesje zat. Toen gingen we aan de andere kant de berg weer op. Daar kwamen we toen het smaller werd vast te staan. Volgens mij kwam dit vooral omdat alle jeeps elkaar in willen halen daardoor staan ze ongeveer 3 dik waar het normaal zou zijn met ze 2e .We hebben het laatste stukje gelopen en ik vraag me af of we op de plek waren waar Ami had geregeld dat we zouden kijken maar het was een goed plekje. Yvon en mam hadden gewoon een nieuwe rij gecreëerd daardoor zaten we helemaal vooraan. Lekker op een poncho en een sarong want jeetje het is wel koud hoor daar bovenop. Niet zo koud als 10 jaar teurg maar Ami zei dat het altijd zo was dat juli en augustus de koudste maanden zijn. Toch was ik erg blij met m’n, hempje, shirt met lange mouwen en dikke trui! Ook had ik lekker 2 broeken over elkaar heen aangetrokken dat zat echt wel lekker warm.

Op het moment dat we er zaten begon het al een beetje licht te worden hierdoor kon ik niet al die prachtige vallende sterren zien. Ik ben geloof ik 1 van de weinig die er echt geen 1 heeft gezien maar goed we gaan nog wel naar andere donkere plekken hier op Java dus het komt vast nog goed.. En trouwens wat heb ik eigenlijk te wensen?
Het was helder op het moment dat we gingen zitten, dat wil zeggen we konden de vulkanen zien. Maar het was nog aardig donker, later kwam de mist uit het dal optrekken, normaal zou de zon dit op moeten lossen maar de zon had zelf een gevecht om door de wolken heen te komen. Toen stonden er allemaal mensen om ons heen op die hielden het voor gezien. Ergens vroeg ik me af of dat verstandig was om te doen maar ik ben gelukkig een heerlijk eigenwijze hollander samen met de rest van de groep. Dus we zijn blijven zitten en ja hoor niet veel later hebben we dan toch nog wat mooie zonnestralen gezien het was niet zo ‘allemachtig prachtig’ als had gekund maar ik ben blij dat we het hebben gezien!
Oh en wat ook echt heel anders was dan ik me herinnerde was de zwavellucht. Bah het sloeg zo op je keel en de smaak die je ervan in je mond kreeg iewll.. Ik heb met mijn sjaal voor m’n mond gezeten maar had niet echt het gevoel dat dit veel verschil maakte ach ja.

Toen er een nieuw wolkendek optrok zijn we toch maar terug naar de jeep gelopen. Gelukkig hadden we het nummer onthouden want alle jeeps lijken hier op elkaar hoor! Maar toen we weer zaten was het tijd om naar beneden te gaan, terug naar het dal waar we vanmorgen doorheen waren gereden. Daar reden we tot de voet van de Bromo naja niet echt, dat was 10 jaar terug wel zo. Het is nu zo veel toeristischer dan toen. Dus zijn er paaltjes tot waar je met de auto mag komen en dan wordt je een paard aangeboden waarop je verder kan. Maar wij hebben gelopen een pittig klimmetje hoor dat wist ik niet meer omdat ik heerlijk op een paardje had gezeten hihi. Na de klim in het zand waarbij 3 mensen toch afhaakten en op een paard stapten begonnen we aan de grote trap. Ik ben vergeten de treden te tellen maar het duurde eeuwig voor we boven waren omdat zoveel mensen het nodig vonden om stil te gaan staan op een trap waar je niet langs elkaar kunt. A fin we zijn boven gekomen. Daar heb je wel een erg mooi uitzicht hoor, het was weer opengetrokken en we konden zien waar we eerder hadden gezeten en waar het hotel was. Verder kon je heel ver zien veel bergen en vulkanen hihi, veel zwart ;). Dat is wel even anders dan het rijk begroeide alles in de rest van het Indonesische wat ik de afgelopen maanden heb gezien.

Weer beneden, na de nodig fotoshoots hihi zijn we terug in de jeep gegaan en op naar het hotel. Eigenlijk wan volgens mij het plan om eerst te douchen en dn ontbijt te eten maar iedereen had zo’n trek dat we het hebben omgedraaid eerst een boordje nasi scoren, met vers fruit en heerlijk ei. Daarna pas douchen en omkleden voor de autorit en voor het laatste spring fotootje. Ik heb lekker m’n nieuwe kleren aangetrokken en dan mag pap best zeggen dat ik eruit alsof ik naar een gala ga maar ik ben helemaal blij met m’n nieuwe kleren!

Nu zitten we dus in de bus, op weg naar iets met de k… Maar hoe het precies heet weet ik eerlijk gezegd niet meer! We hebben eerst een stuk stil gestaan door de politie die belangrijk stond te spalen daardoor was het verkeer vertraagd. Daarna stonden we weer stil door 2 vrachtwagens die op elkaar ingereden waren.. Ja zo schiet het niet op maar ja we hebben alle tijd, het enige wat we moeten is.. Zwemmen en bruin bakken hopen dat het zonnetje nog ietsje harder dr best gaat doen!

Oke ondertussen lig ik in bed en zal ik het laatste stukje typen. Onderweg begon het opeens heel hard te regenen. Ja dat ben ik natuurlijk wel gewend maar op een gegeven moment zagen we echt mensen tot hun knieën in het water staan vlak naast de grote weg.. Ach ja tropische regenbuien is geloof ik iets waar ik echt niet aan zal wennen hoor!
We zijn gestopt om te lunchen met Ami, voor de laatste keer want later vandaag zal hij terug rijden. Ik had loempia omdat dit het enige was wat ze vegetarisch kon maken.. Pff soms wordt ik er wel moedeloos van hoor geen keuze en wat je dan krijgt smaakt niet echt bijzonder.. Erg veel champignons en wortel. Maar goed vegetarisch zijn is mijn eigen keuze..
Na de lunch hebben we het laatste stuk gereden, niet dat ik daar veel van heb meegekregen want we zijn heerlijk gaan liggen slapen. Het schijnt dat pap ons nog wakker riep omdat er een aap op de weg zat maarja.. Ik werd pas weer wakker toen we de oprit van het hotel opreden.

Weer zijn we in een erg mooi hotel aangekomen, het is heel groot en er is veel bamboe en hout gebruikt. Het zijn allemaal losse huisjes en er is een heerlijke buiten douche. Ook is er een zwembad maar ik ben niet verder dan m’n kuiten in het water geweest want ik hou niet van koude zwembaden hihi. Doe mij dan maar die hete harde douche!
We hebben even met z’n alle zitten borrelen en daarna zijn we verplaatst naar het restaurant! Daar hebben we lekker wat gegeten, bewust geen rijst gekozen want dat gaan we de komende dagen erg vaak eten denk ik zomaar.

Morgenochtend vertrekken we met een jeep de jungle in, ik zal niet te veel vertellen hierover omdat ik graag mijn eigen ervaring typ en niet die uit het boekje. Maar het lijkt me een erg mooie en stoere route om te rijden. Dan komen we aan op een strand waar schildpadden aan land komen om hun eieren te leggen.. Dit is het beste seizoen ik ben dus erg benieuwd. In het dorpje zijn geen wc’s, douches of telefoons.. Ik weet dus ook niet of er stroom is.. Ik laat mijn laptop hier in het hotel achter en zal mijn verhaal typen als we terug zijn uit de jungle!

Fijn weekend x

Ps. Ik wilde nog even iets bij mijn verhaaltje van gister schrijven. In de trein moest ik heel nodig naar de wc en dat wil ik in Nederlands zelfs nooit. Want ja heel schoon zijn zulke wc’s vaak niet natuurlijk. Ik ging toch het hokje in want ik wist niet hoe lang het nog zou duren voor ik anders kon. Toen ik het hokje binnenstapte moest ik even slikken.. Jeetje een hurkwc terwijl de trein alle kanten opschud. Haaha Ach ja kan hier gewoon De vloer was hier ook een beetje stuk waardoor ik de rails ook nog in volle vaard onder me door zag schieten.. Ach ja weer overleefd ;).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Franciene

Actief sinds 30 Sept. 2013
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 23965

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 31 Januari 2014

Bali

Landen bezocht: