Op blote voeten door het oerwoud naar de schildpad - Reisverslag uit Genteng, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu Op blote voeten door het oerwoud naar de schildpad - Reisverslag uit Genteng, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu

Op blote voeten door het oerwoud naar de schildpad

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Franciene

06 Januari 2014 | Indonesië, Genteng

Jeetje, ik heb helemaal geen tijd gehad om een blog te schrijven omdat ik veel te druk was met geweldige ervaringen verzamelen! Dit waren 2 dagen die ik zeker nooit zal vergeten, het was zo mooi om hier bij te kunnen zijn om dit te kunnen beleven!

Gisterochtend konden we eindelijk een keer een beetje uitslapen maar omdat charlot om 6 uur wakker werd was ik dat ook. Natuurlijk viel zij weer in slaap en was ik klaar wakker.. Ik ben maar in de lobby gaan zitten omdat ik nog genoeg regelzaken had voor m’n huisje, even profiteren van de goede wifi!
Toen de rest ook wakker werd zijn we gaan ontbijten. Ik had gelezen dat we op ons tripje alleen maar rijstmaaltijden zouden krijgen dus lekker aan de broodjes met kaas en chocoladehagelslag hihi. Dat blijft toch genieten hoor, gebakken banaan en wat stukjes fruit en ik was er klaas voor.

Er waren 2 jeeps, in 1 zouden er 4 van ons met de gids gaan en in de ander 5. Nu hadden we bedacht dat we een jonge en een ‘oude’ jeep zouden maken. Dus lot en ik klommen achterin de jeep, maar dit bankje stond zo rechtop dat we ons hoofd tegen het plafond hadden al voor we rechtop konden zitten! Gelukkig was dit in de andere jeep beter dus hebben we kunnen ruilen en konden we vertrekken.
De eerste stop was bij een plantage, hier verbouwen ze rubber en cacao. We zijn door de fabriek heengelopen, ik was niet zo lekker dus heel goed opgelet heb ik weer eens niet. Maar de fabriek was al heel erg oud volgens mij uit 1929.. Niet alleen de fabriek was zo oud maar ook de machines!! Toch bijzonder dat het zo lang goed blijft werken.
Na de fabriek van binnen te hebben gezien hebben we ook buiten een rondje over de plantage gelopen dat vond ik een stuk intressanter! Hij liet ons eerst de cacaofruit zien, hier waren 2 verschillende soorten van. De 1 van geel en de ander oranje, we hebben geproefd erg lekker als je het mij vraagt. Er is alleen niet veel vruchtvlees en de cacaoboon zelf kan je natuurlijk niet zo eten.
Daarna liet onze gids ons zien hoe ze in de boomschors een snee maakten bij de rubberbomen. Hier hing dan een bakje onder en daar druppelde wit spul in een soort hars maar dan speciaal om rubber van te maken. Ook heeft de gids ons nog kort laten zien aan welke boom een kruidnagel groeide.
Toen gingen we een kopje koffie of thee drinken met weer een heerlijk vers gebakken banaantje! Dit deden we in het grote koloniale huis, dit was vroeger het huis van de toezichter geweest! Erg groot en mooi.. Er zijn veel dingen in stand gebleven niet alleen als je naar de fabriek kijkt. De mensen die in de fabriek werken, wonen met hun gezin nog steeds in het dorpje hierbij. Daar krijgen ze gratis ziekenhuis, school en pensioen.. toch nog iets goeds opgezet hier ;).

We hadden van te voren gelezen dat het 5 uur rijden was naar het strand waar we heen gingen. Dwars door de jungle en sommige stukken door rivieren. Nou dat klonk zo spannend hihi, we hadden er zin in. Nog even gestopt om iets voor mijn keel te kopen en wat andere dingetjes en toen door! Eerst zijn we gestopt bij een standje waar bijna nooit iemand komt daar was een klein dorpje waar we konden lunchen. Deze lunch was meegenomen en ik was dus in de veronderstelling dat dit rijst zou zijn.. Nou niet dus gewoon lekker een sandwich! Toen begon de tocht door de echte jungle, we hebben apen gezien, toekans zien vliegen een adelaar zien zitten. Gaaf hoor hoe dat allemaal gewoon vlak bij je is. We hebben ook een stuk gelopen maar mijn enkels vonden dat niet geweldig omdat ik gewoon plastic slippertjes aanhad.
We zijn nog een stuk verder gereden, groot deel van deze rit regende het wat niet heel tof was omdat de regen rustig door de ramen naar binnen kwam. Maar mijn laptop wist ik droog te houden en door zelf ongeveer op het bankje voor ons te hangen bleven wij ook redelijk droog. We gingen nog even over een bruggetje en kwamen bij een dorpje. De kinderen en ook volwassenen begroeten je hier zo vriendelijk hierdoor weet je gewoon dat er weinig toeristen komen op deze plek.. Niet zo gek midden in de jungle! We moesten nog maar een klein stukje toen we bij de rivier kwamen. Deze was zo wild en breed geworden dat de chauffeur zei dat het onveilig was en dat we hier nooit met de auto doorheen konden. Dus moesten we met onze spullen de jeep uit op een bamboe pond en naar de overkant maar. Je moest door het water lopen om bij de pond te komen en heel blij was ik ook niet. Als ze hadden vertelt dat de kans er was dat we onze spullen moesten tillen had ik natuurlijk mijn laptop nooit meegenomen!

Toen moesten we 3 km door de jungle lopen die zeiknat geregend was er lagen overal grote plassen. Op het diepste punt kwam het water bijna op m’n knieën . Jeetje wat was het glad door alle modder er is uiteindelijk ook iemand uitgegleden door de modder. Pff ik ben op mijn blote voeten gaan lopen omdat bij iedere stap je slipper werd vastgezogen.. Naja het begon al donker te worden maar toen hoorde we de golven omslaan en wisten we dat we in de buurt waren. De gids zei dat ik daar mijn slippers weer aan moest doen omdat er scherpe takken zouden liggen.. hmm oke.
Aangekomen bij de guesthouse waar we zouden slapen was het inderdaad erg primitief wat ons al verteld was van te voren.. Geen stromend water, alleen buiten 1 kraan.. De elektriciteit werkte met een generator die ’s nachts uit ging en niet in alle kamers was een normale wc. Er waren helemaal geen normale douches alleen mandi bakken wat geen probleem zou zijn als je gewoon schoon water had.. Maar het stonk zo erg dat ik nog liever naar mezelf bleef stinken hihi.
We hebben gegeten dat was erg lekker en ook vermakelijk omdat er een nest met kittens was. Daar heb ik even fijn mee geknuffeld zo leuk!

En toen was het tijd, we gingen met zaklampen naar het strand. Ik vroeg voor de grap aan de gids of hier ook leeuwen leefden. Toen kreeg ik te horen dat hier wel de laatste Javaanse tijgers woonden, oh ja leuk… Ook kwamen we verse sporen tegen van een wild zwijn. Ach ja vooral die zaklamp aan houden en lopen maar. Vlak voor we op het strand gingen moesten onze zaklampen uit en mochten we niet meer praten. We konden gaan liggen op een kleed en moesten de rangers hun werk laten doen deze zouden ons dan inlichten als er een schildpad aan land kwam.
Terwijl we lagen te wachten konden we naar de sterren kijken het waren er zo veel het was zo mooi helder. Zonde hoor dat we dat in Nederland nooit kunnen zien, stomme lichten ook van alle kanten! En toen was het zover, er was een schildpad ongeveer 1,5 km lopen. Ze was al klaar met eieren leggen maar we konden we naar haar toe. Dat wilden we natuurlijk, de rangers waren opzoek naar de eieren. Uiteindelijk werden deze gevonden en opgegraven, 99 eieren wouw! De schildpad was 97 bij 95 cm groot.. Dat is nogal wat en het was de derde keer dit jaar dat deze schildpad op dit strand kwam om eieren te leggen.
Toen de schildpad terug naar de zee gingen ben ik ook nog met haar op de foto geweest jeetje onvoorstelbaar zo mooi groot en bijzonder als dat dier is! Dat maakt we indruk op je hoor.. Nou en daar ging ze de golven in!

Ondertussen was er nog een andere schilpad aan land gekomen ze had net een gat gegraven voor zichzelf en was nu een gat aan het graven voor haar eieren. We moesten even wachten voor we erheen konden omdat ze anders terug zou gaan. Toen ze bezig was eieren te leggen konden we haar richting uitgaan. Toen we er vlak bij stonden hoorde we opeens herrie uit de bosjes! Een wild zwijn dat gewoon stond te wachten tot hij de eitjes van de schildpad op kon eten! Ahh het werk van de rangers is dus echt niet voor niets! De schildpad was bezig eieren te leggen wouw wat ongelofelijk bijzonder om dit te zien. De gids was er ook pas 2 keer eerder bij geweest dat de schildpad echt nog aan het leggen was. Deze was 99 bij 97 cm en heeft 121 eitjes gelegd.. Deze werden al onder haar uitgehaald terwijl ze nog bezig was te leggen dat was wel een beetje zielig maar goed alleen om haar te helpen. Ze heeft haar gat weer dicht gegooid en toen zijn wij vertrokken. De volgende ochtend moesten we namelijk alweer vroeg op!

Vanmorgen zijn we dus om 6 uur opgestaan met wat mooie nieuwe muggenbulten. We hebben eerst bij de zandbakken gekeken waar schildpadjes uit hun ei waren gekropen en nu heerlijk door het zand banjerden! Toen bij het aquarium waar ze daarna in gaan om aan te sterken voor ze worden uitgezet.
Natuurlijk kwam toen het mooiste moment, de schilpadden uitzetten die nu een veel grotere overlevingskans hadden. Hun eieren waren immers niet opgegeten en nu waren ze ook wat groter en sterker voor ze de oceaan in gingen. De schildpadjes op het zand neerzetten en ze dan naar de zee zien kruipen in zoo mooi, ik heb over 20 jaar weer afgesproken met m’n baby hihi.. Echt ik kan niet beschrijven hoe mooi het voelt om ze naar de zee te zien gaan en zeker als het ze dan lukt! Sommige waren echte sterke vechters hoor. Beetje jammer dat er ook 2 vogels waren die door hadden wat we deden maar deze hebben er hooguit 3 gepakt dat valt op zich mee natuurlijk maar toch niet leuk. Na wat mooie foto’s zijn we terug gegaan voor ontbijt. Weer geen rijst maar gewoon brood ach waar had ik me op voorbereid hihi. Toen was het tijd om terug te gaan. Ik heb nu totaal geen energie om te typen maar volgens mij is er tijdens de terug weg ook niet veel bijzonders gebeurt.

Bij het oude hotel stond onze nieuwe chauffeur op ons te wachten en deze heeft ons naar het prachtige hotel gebracht waar we nu zijn. Vanaf hier kijken we uit op Bali waar we morgen naar toe gaan, voelt nu al als thuis komen hihi! Maar eerst nog even de ijeng vulkaan beklimmen vannacht jeetje om 2 uur staan we weer op ik zie er nu al tegen op.. Slaap te kort tot de max en hoofdpijn bah!
Maar goed het is het allemaal waard!

x

Ps. Alles wat ik vergeten ben zoals de tijgermuggen komt morgen nog wel..

  • 06 Januari 2014 - 13:44

    Yvon:

    Wauw wat is het geweldig!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Franciene

Actief sinds 30 Sept. 2013
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 23965

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 31 Januari 2014

Bali

Landen bezocht: