Zingen in de regen - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu Zingen in de regen - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Franciene Bakker - WaarBenJij.nu

Zingen in de regen

Door: Francien

Blijf op de hoogte en volg Franciene

23 Januari 2014 | Indonesië, Candidasa

Alweer een dag te laat het gaat bijna een gewoonte worden, maar goed schrijven moet leuk blijven dus ik doe t fijn wanneer ik daar zin in heb! Nu ik toch eerder wakker ben dan de meiden is het een ideaal momentje om gister even te beschrijven.

We moesten weer redelijk vroeg op zodat iedereen tijd had zich klaar te maken voor we werden opgehaald. Terwijl wij onze laatste slok thee namen kwam de auto aanrijden keurig 5 minuutjes te vroeg. Nog even onze tassen ophalen en toen waren we klaar om te gaan.
Onze eerste stop was het waterpaleis, ik was er van overtuigd dat ik hier 10 jaar terug ook was geweest. Maar achteraf bleek dat ik wat plaatjes door elkaar heen had gehaald en dat dit helemaal nieuw was voor me. Ik vond het paleis een mooie uitstraling hebben. Het was er ook erg rustig dus je kon echt genieten van alles wat er te zien was zonder dat er steeds allemaal mensen voor je voeten liepen. Ja het waterpaleis is een minder ontdekte bezienswaardigheid daar hou ik echt van.
Dat gevoel heb ik trouwens bij bijna heel Oost-Bali, zo rustig. Er zijn hier genoeg mensen maar het is hier allemaal niet zo vol. Iedereen doet dezelfde dagtrip maar iedereen ja dat zijn maar zo weinig mensen dat je nog niet veel tegenkomt. Onze chauffeur heeft ook bijgedragen aan dat gevoel denk ik. We hebben namelijk overal binnendoor routes genomen. Over smalle weggetjes door slingerende bergen. Soms gingen we door een plantage en soms volgens mij gewoon pure natuur. Ik kan dan gewoon genieten van alleen naar buiten kijken en naar al het moois wat Bali toch zomaar heeft groeien alsof het niets is.

De volgende stop was bij een silver en goud smid, in een heel bijzonder dorpje. Ik heb het nog niet terug opgezocht wat ik wel zou doen maar onze chauffeur vertelde me dat hier 70% van de mensen heilig was. Deze mensen werden gebruikt bij ceremonie’s dan moest er iemand zoals deze 70% van de mensen bij zijn. Oke heel duidelijk kan ik het niet omschrijven merk ik maar ik had ook erg veel moeite om de chauffeur te verstaan.
De smid was kleiner en veel minder toeristisch dan degene waar wij op java waren. Daar is het zilver dan ook extra bekend dat zal het verschil wel maken. Ze had erg mooie spullen en ik vond dan ook dat ik mezelf lekker mocht verwennen dus ik heb wat mooi gekocht. Zodat ik ook in Nederland altijd een beetje Bali om kan hebben.

Na de smid zijn we weer terug de auto in gegaan dat is echt wel fijn hoor even lekker die airco induiken. Ja Ja jullie hoeven daar alleen een raam voor open te zetten dat weet ik natuurlijk ook wel ;). Ik las geloof ik zelf dat in het noorden sneeuw is voorspelt voor zaterdag! Bah als ze het maar in het noorden houden daar, Groningen kom ik toch niet.
We zijn via wat stops bij mooie rijstvelden naar de tempel op de berg gegaan. Haaha weten wij veel dat dit de grootste tempel van heel Bali is. De tempel die het hoogste stond bleek de moeder tempel te zijn. Alleen voor we bij het begin van de tempel waren hadden we eerst 100 gidsen moeten afwijzen en daarna een km lopen. Toen we bij de ingang ons kaartje nog een keer moesten laten zien werd ons weer verteld dat we echt een gids nodig hadden omdat we anders de tempel niet in konden. Wij zeiden dat we een kaartje hadden dus dat we wel naar binnen zouden gaan. Hij zei iets als oke als je me niet gelooft moet je het zelf maar gaan proberen. Nou dat moet je vaker zeggen we zijn gewoon lekker die kant op gelopen. Daar werden we weer gestopt om te vertellen dat we niet de grote trap op mochten om die tempel in te gaan omdat daar een ceremonie bezig was. Wel mochten we in de tempel ernaast. Toen we uit deze tempel kwamen vroeg hij of we echt geen gids wilden… nee echt niet. Naja toen konden we wel om deze grote tempel heen, waardoor je eigenlijk alles gewoon zag. Ook waren er verschillende openingen waar we gewoon naar binnen hadden kunnen lopen. Maar we gingen hoger en hoger tot we bij de moeder tempel waren. Daar kregen we te horen dat we tot het hek konden tenzij we gingen bidden dan konden we wel helemaal de tempel in. Dit hebben we niet gedaan maar jeetje wat een indrukwekkende tempel. Zo groot en zo mooi gebouwd dat dit niet veel populairder is onder toeristen begrijp ik niet. Want ook hier was het zo mooi.. Ik heb ergens gelezen dat oostbali nu een beetje is zoals kuta in de jaren 70 was! Er is nog een hoop land te koop vlak bij de zee, het is dat ik helemaal geen geld heb maar jeetje wat een mooie plek!

Terug in de auto moest er eerst water gedronken worden haaha, want wat krijg je het warm van in de fele zon al die trappen op lopen. Op naar de lunch want we hadden ondertussen erg veel trek. Onderweg vertelde de gids dat we naar een plek zouden gaan waar je erg mooi uitzicht had op het rijstveld en op de achtergrond zouden we de gung agung zien liggen. Nou ik zei meteen dat ik dacht dat deze achter de wolken zou liggen maar volgens heb zou dat niet zo zijn.. Ach ik wil het niet zeggen maar ik zei het toch.. De heilige vulkaan lag achter de wolken maar de rijstterrassen waren nog steeds erg mooi. Het personeel van het restaurant was een beetje lastig om mee te praten. Engels was nou niet bijzonder goed en om gebaren die je niet begrijpt na te doen.. ja dat schiet natuurlijk ook geen drol op. Maar uiteindelijk konden we allemaal iets bestellen waar we blij van werden en hebben we nog even zitten genieten van het mooie uitzicht.
Na de luncht hebben we nog 1 korte stop gemaakt bij een koffieplantage, dat was denk ik nummer 4 voor mij. De plantage was erg mooi vond ik, ruim opgezet. Maar we mochten maar 1 soort koffie proeven wat natuurlijk minder leuk is. Maar goed kopen gingen we toch niet omdat het veel te duur is bij zo’n neppe plantage. Ze gaan namelijk allemaal braaf de bonen stampen enzo als wij langslopen en verder doen ze er helemaal niets met z’n allen ach ja.

We hebben ons af laten zetten bij het pinautomaat omdat er vandaag iets meer geld uitgegeven is dan gepland en het hotel morgen ook betaald moet worden. Om nou heen en terug dat stuk te moeten lopen is ook niet alles. We hebben weer een drankje gedaan op dezelfde plek als gister. Daarna weer terug gelopen.. toen we net onderweg waren begon het me toch hard te regenen. Dus binnen de korste keren waren we dan ook drijf en drijf nat. Maar liedjes zingen in de regen is stiekem best een beetje leuk! Alleen was het ook heel fijn dat we al onze kleren uit konden trekken en droge kleding aan konden doen.
Bij het avondeten was vandaag wel livemusic omdat het droog was ondertussen konden de muzikanten komen haaha. Philip was er ook weer dus we hebben met z’n 4e naar de muziek zitten luisteren en gegeten. Naja de fransen waren er ook en nog 2 fransen en later nog 2 mensen die kwamen eten. Het was wel een gezellige avond. Maar toen de keuken en bar om 12 uur dicht waren zijn we toch maar weer naar boven vertrokken.

x

  • 23 Januari 2014 - 13:43

    Mari-joke:

    Heerlijke verhalen. Ben je vanuit Amed deze trip gaan maken?
    Het waterpaleis zijn we 10 jaar geleden echt niet geweest.
    Dit ligt vlak bij Candi Dasa op weg naar Amed.
    In dat dorpje maakte ze zeker ook muziekinstrumenten?
    Geniet van de warmte dames, het wordt hier steeds kouder en natter...

  • 23 Januari 2014 - 16:58

    Franciene Bakker:

    Ja we zijn vanuit Amed gegaan, toen ik het zag wist ik dat ook.
    Ik denk dat ik de heilige watertempel bedoelde?
    Ja daar waren we inderdaad, lekker dichtbij vanaf hier!

    Muziek instrumenten hebben we helaas niet gezien.
    We zullen dubbel genieten! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Franciene

Actief sinds 30 Sept. 2013
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 23953

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2013 - 31 Januari 2014

Bali

Landen bezocht: